Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Jobba hemifrån – tips för att undvika ont

Många får ont i kroppen av att jobba hemifrån. Men det går att undvika. Det finns flera tips på hur du kan undvika smärta och besvär av hemarbete.
– Allt fler söker hjälp för besvär med rygg, axlar och nacke, säger fysioterapeuten Anna Åberg.
Oscar Broström Publicerad
Shutterstock/privat.
Ont av att jobba hemifrån? Fysioterapeuten har tips och råd för att undvika och lindra smärta. Shutterstock/privat.

Att jobba hemma har nog alla olika åsikter om. Det kan upplevas som skönt eller påfrestande, göra en mer eller mindre effektiv och mer eller mindre kreativ.

Vad många säkert är ense om är att det inte är särskilt bra för ens ergonomi.

Vi har pratat med fysioterapeuten Anna Åberg, som berättar att allt fler uppsöker sjukgymnast för problem och besvär till följd av att jobba hemifrån.

– Vi har sett ett ökat tryck. Allt fler söker hjälp för besvär med rygg, axlar och nacke. Och det kommer från arbetssituationen. Många tycker att det är skönt att jobba hemma, men vissa upplever i stället ökad stress och den sätter sig i muskulaturen.

Rätt och fel när du jobbar hemma

Lyckligtvis finns det sätt att förebygga problemen, som framför allt uppstår i rygg och nacke. Här kommer några tips.

Växla position

Även om du sitter med bra hållning, som avlastar rygg, nacke, axlar och så vidare, är det aldrig bra att sitta eller stå i samma position för länge.

– Vi behöver variera oss, säger Anna Åberg. Det underlättar om du har en bra arbetsplats, gärna med höj- och sänkbart bord och stor skärm. Har man inte det måste man försöka variera sig på andra sätt och se till att man har en stol med bra stöd för svanken. Vi brukar också prata om aktivt sittande, där du aktiverar musklerna. Till exempel att sitta på en pilatesboll.

Ta pauser

Gå och hämta en kopp kaffe, ta en kort promenad, ställ dig upp och rör på axlar, armar och ben. Oavsett om du är på jobbet eller hemma är det viktigt med pauserna.

– Det här är egentligen det viktigaste. Vi pratar ofta om att ta avbrott. Gärna en gång i halvtimmen. Ta pauser, kom upp, veva igång axlarna, gör knäböj och syresätt musklerna. Du tjänar extremt mycket på det.

Läs mer: Tänk på det här om du jobbar hemma 

Undvik laptop

Att ständigt sitta med laptop gör att huvud och nacke blir hängande, vilket blir en påfrestning för kroppen. Anna Åberg säger att blicken ska vara hög, med nacken bara lätt lutandes nedåt. Helst krävs alltså att få hem rätt utrustning – ett ansvar som ligger på arbetsgivaren.

Läs mer: Anställda får 1 000 dollar till hemmakontoret

– Jag uppfattar att det har blivit klart bättre under senaste månaderna, jämfört med förra året. Många får hemskickat bord, stolar och utrustning eller får premier för att köpa hem. Vi har fått ett klart ökat tryck från personer som jobbar hemma och det här är ett ansvar som arbetsgivaren måste ta.

Vad är det största misstaget en gör vid hemmajobb?
– Det är att jobba statiskt för långa stunder i samma position. Det är absolut det värsta.

När Anna Åberg gästade TV4:s Nyhetsmorgon visade hon rörelseövningar du kan göra under dagen, för att få igång blodcirkulation och stretcha ansträngda muskelgrupper.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.