Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Fullt möjligt att förhindra mobbning

Det behöver inte vara svårt att förhindra mobbning. När medarbetarna får vara med och upptäcka problem går det att göra något åt dem.
David Österberg Publicerad
Metoden som används kallas Stamina och handlare om att medarbetarna får beskriva sin arbetsmiljö och vad som kan göras åt problem. Illustration: Siri Carlén.

Vill man så kan man. Så kan man förenklat sammanfatta Magnus Svartengrens syn på hur man förhindrar mobbning. Han är professor i arbets- och miljömedicin vid Uppsala universitet och leder ett interventionsprojekt som studerar arbetsmiljö ur medarbetarnas perspektiv.

– Vi vet vilka faktorer som orsakar mobbning. Och på samma sätt som det var möjligt att förebygga problemen med asbest i arbetslivet går det att förebygga problem med mobbning.

Metoden som används kallas Stamina och handlare om att medarbetarna får beskriva sin arbetsmiljö och vad som kan göras åt problem.

Där modellen används får medarbetarna då och då svara på webbfrågan ”Vad kännetecknar din arbetssituation just nu.” Frågan följs av flera följdfrågor. Svaren genererar en rapport som blir underlag för en workshop. Där diskuterar medarbetarna det som kommit fram och workshopen leder till aktivitetsplaner som genomförs och följs upp tre gånger per år.

Det som är snyggt är att modellen kan användas för att rätta till det som är fel. Det är en light-variant av systematiskt arbetsmiljöarbete.

Projektet avslutas år 2020. Då hoppas forskarna dels att de vet mer om hur man framgångsrikt hanterar kränkningar, dels varför modellen fungerar bättre i vissa arbetsgrupper jämfört med andra.


Följ #tvåiveckan i Kollegas sociala kanaler, på webben och i nästa nummer av tidningen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.