Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

"Apotekspersonal borde vaccineras tidigare"

Sedan början av året har drygt 50 allvarliga tillbud kopplade till corona rapporterats in från apoteken. Anställda som riskerar att utsättas för smitta bör därför få gå före i vaccinationskön, anser Unionens fackliga företrädare på Apoteket AB.
Niklas Hallstedt Publicerad 29 mars 2021, kl 10:14
Fredrik Sandberg / TT
Apoteksanställda borde få gå före i vaccinationskön eftersom de dagligen möter människor som kan vara smittade, anser facket på Apoteket AB. Fredrik Sandberg / TT

Det är till Arbetsmiljöverket som arbetsgivarnas är skyldiga att anmäla om en anställd har exponerats för coronaviruset. Sedan början av 2021 har över 50 allvarliga tillbud om corona rapporterats in från apoteksföretagen. 

Att det inträffar relativt ofta på landets apotek är inte överraskande, tycker Per Skoglund, ordförande för Unionens riksklubb på Apoteket AB.

– Det beror så klart på att apoteket är en naturlig plats att besöka om man är krasslig. Man kanske inte vet om att man är sjuk eller så struntar man i det när man ska köpa sin medicin.

Per Skoglund jobbar för närvarande fackligt på heltid, men han får mycket input från medlemmar som handlar om covid och hur frågan hanteras ute på apoteken. Om personalen insjuknar i högre grad än den övriga befolkningen vet han inte, eftersom facket inte har tillgång till en sådan statistik.

Att personal insjuknar i corona på ett företag med 3 300 anställda på 400 apotek över hela landet, är däremot ganska självklart.

Läs mer: Företag snabbtestar personal 

– Vi känner till att det finns fall, men det är svårt att veta om det är många eller få. Och det är klart att det finns personal som är orolig. Men jag tror inte att oron är värre än i samhället i övrigt. Sedan finns det särskilt utsatta arbetsuppgifter som orsakar oro, det gäller exempelvis när man lämnar ut självtester på vissa apotek. Där är ju risken större att man möter någon som är smittad.

Enligt Per Skoglund har arbetsgivaren vidtagit flera åtgärder för att skydda medarbetarna. Han nämner bland annat att det finns en särskild coronagrupp på företaget som inhämtar myndigheternas direktiv, att det har satts upp plexiglas i kassorna, att personalen erbjuds visir och att antalet besökare på apoteken har begränsats.

– Man kan kanske önska att åtgärderna kom snabbare, men jag vet inte om det alltid är möjligt. Sedan tycker vi att arbetsgivaren skulle kunna vara bättre på att lyssna på vår oro, exempelvis för personal som är gravida och personal som lämnar ut självtester.

Borde apotekspersonal få gå före i vaccinationskön?
– Ja, jag tycker att mina kollegor som jobbar på öppenvårdsapotek och som dagligen möter en grupp människor som kan vara smittade ska gå före.

Andra verksamheter utöver apoteken där antalet inrapporterade tillbud till Arbetsmiljöverket varit högt är bland annat Systembolaget (100 fall hittills i år), verksamhet som utförs av huvudkontor (84), teknikkonsultbranschen (46), callcenter (38).

Läs även: Många anmälningar från Systembolaget

Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)

Arbetsmiljö

Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken

Elisabeth Brising Publicerad 18 april 2024, kl 06:00
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken
Till vänster en medicinsnurra på Apotek, till höger Stephanie Nielsen, Norrköping.
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken