Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionen: Farhågor med inkomstkrav i a-kassan

Unionen är positivt till att a-kassan föreslås bli enklare och omfatta fler. Men förbundet ser också problem med den nya modellen som är tänkt att grunda sig på inkomst.
Ola Rennstam Publicerad 14 oktober 2020, kl 11:17
Fredrik Sandberg / TT, Stina Stjernkvist / TT
Unionen är kritiskt till att utredningen inte föreslår några höjda ersättningsnivåer i a-kassan. Fredrik Sandberg / TT, Stina Stjernkvist / TT

I somras lämnade den så kallade A-kasseutredningen över sitt förslag till regeringen. Utredningen föreslår bland annat att rätten till a-kasseersättning i framtiden ska grunda sig på inkomst, i stället för som nu på arbetad tid. För att uppfylla kravet kommer det att krävas en inkomst på sammanlagt 120 000 kronor under de senaste 12 månaderna, samt minst 10 000 kronor i månadsinkomst under minst fyra av dessa månader.

Nu är förslaget ute på remiss och Unionen är försiktigt positivt till införandet av ett inkomstvillkor i arbetslöshetsförsäkringen.

– Vi tror och hoppas att det kan leda till en enklare och mer förutsägbar försäkring som omfattar fler. Men det är viktigt att villkoren utformas så att försäkringen blir ordentligt breddad, säger Markus Sjöstedt, förbundsjurist och en av dem som utrett konsekvenserna av den föreslagna modellen.

– Det har länge varit ett stort problem att många stått utan försäkringsskydd på grund av att kraven har varit för högt ställda. Det gäller framför allt för många unga och den grupp som arbetar oregelbundet.

Unionen håller med a-kasseutredningens slutsats att dagens regelverk som baseras på arbetad tid är snårigt och att det kan vara svårt för försäkringstagare att bedöma vilken ersättning man kommer att få om man skulle bli arbetslös. Tanken med den nya modellen är att a-kassorna ska ges möjlighet att begära in inkomstuppgifter från Skatteverket och därmed kan handläggningstiderna kortas och krånglet med olika intyg minska.

– För många som jobbar oregelbundet är det i dag svårt att veta vad de egentligen har för försäkringsskydd, med det här förslaget kommer det att bli tydligare, vilket skulle vara värt mycket, konstaterar Markus Sjöstedt.

Läs mer Utredning: "Alla ska ha rätt till a-kassa"

Den nya föreslagna arbetslöshetsförsäkringen kommer, enligt Unionen, bli enklare och mer transparent för det stora flertalet. Men förbundet ser också farhågor med att gå från ett arbetsvillkor till ett inkomstvillkor. Enligt förslaget kvalificerar den som har hög lön sig lättare för ersättning än den som har en låg lön. Att personer med höga inkomster snabbt når taket i försäkringen skulle kunna innebära ett lägre incitament att vara medlem i a-kassan över tid och därmed bidra till finansieringen.

Utredningen föreslår inte några höjda ersättningsnivåer i a-kassan, vilket Unionen är kritiskt till.

– Vi anser att ersättningen i försäkringen måste spegla inkomstbortfallet och följa inkomstututvecklingen i samhället i övrigt. Men i stället har försäkringen urholkats genom att taket inte har höjts på många år, om man bortser från de tillfälliga coronareglerna.

Unionens utredning kommer att ligga till grund för centralorganisationen TCO:s remissyttrande till regeringen.

Bild på Makus Sjöstedt: Patrik Nygren/Unionen

A-kasseutredningen

Utredningen om arbetslöshetsförsäkringen påbörjades för två år sedan på uppdrag av den förra regeringen. Syftet var att hitta förslag som gör att fler kvalificerar sig för a-kassa. Ersättningen skulle dessutom baseras på inkomst i stället för som i dag på arbetad tid. Utredningen presenterades den 16 juni i år och är nu ute på remiss. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.