Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Gå med i a-kassan? Tänk på det här!

I coronans och varslens spår har anställda strömmat till landets a-kassor. Unionens a-kassa har på mindre än en vecka fått 5 000 nya medlemmar. För att ha rätt till ersättning finns dock en del krav.
Lina Björk Publicerad 19 mars 2020, kl 11:05
1STunningArt/Colourbox
För att få ersättning från a-kassan krävs bland annat att du har jobbat en viss tid innan du anmälde dig och blev arbetslös. 1STunningArt/Colourbox

Andra veckan i mars ökade antalet varsel kraftigt. Det märktes inte minst för landets a-kassor där medlemmar strömmar in som aldrig förr. Under gårdagen fick Unionens a-kassa 700 nya medlemmar på några timmar och flera tusen nya medlemmar på mindre än en vecka.

Läs mer: Antalet varsel ökar kraftigt

– Den stora ökningen märks främst sedan i måndags. Det är såklart positivt att människor försäkrar sin inkomst, säger Peter Almgren, chef på Unionens a-kassas rådgivning.

Arbetslöshetsförsäkringen har, liksom andra försäkringar en del villkor för att du ska kunna få ersättning. I korthet handlar det om att du ska vara anmäld till Arbetsförmedlingen, du ska ha jobbat under en viss tid innan du anmälde dig, och stå till arbetsmarknadens förfogande.

Läs mer: Varsel - så funkar det

En annan viktig sak att ha i åtanke är hur länge du varit medlem i a-kassan innan du söker ersättning. Har du varit medlem i minst 12 månader har du möjlighet att få inkomstbaserad ersättning, vilket som mest kan bli 910 kronor per dag. Har du varit medlem kortare tid än ett år får du en grundersättning och den är som mest 365 kronor per dag. När ersättningen betalas ut inleds den alltid med sex karensdagar och under de dagarna får du inga pengar.

De flesta fackförbund har en inkomstförsäkring som kompletterar a-kassan, vilket gör att du kan få upp till 80 procent av din lön. Men att du är med i ett fackförbund betyder inte att du är med i a-kassan och tvärtom. Du har alltså inte tillgång till inkomstförsäkringen för att du är med i a-kassan och har inte möjlighet att söka a-kassa för att du är med i ett fackförbund, då de är skilda från varandra.

På Sveriges a-kassor kan du få hjälpa att välja rätt a-kassa.

A-kassa

  • Sveriges a-kassor och fackförbund är skilda organisationer. Det betyder att om du är endast är med i en a-kassa har du inte tillgång till inkomstförsäkringen och tvärtom.
  • För att få både a-kassa och inkomstförsäkring måste du alltså vara medlem i både ett fackförbund och en a-kassa. Du behöver dock inte vara med i samma a-kassa som det förbund du tillhör.
     
A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragit med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.