Älskar du frågesport?
Då har du tur. Idag publicerar vi vårt påskquiz - och varje fredag kommer ett nytt. Lycka till!
Då har du tur. Idag publicerar vi vårt påskquiz - och varje fredag kommer ett nytt. Lycka till!
Artikeln skrevs före coronakrisen. Den 30 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett krispaket, som bland annat innehåller tillfälliga förändringar av a-kassan för att dämpa coronapandemins effekter på arbetsmarknaden.
Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa
Bör taket i a-kassan, på 25 025 kronor, höjas?
– Jag ser ett behov av att på sikt höja taket på a-kassan och på partikongressen 2019 tog Socialdemokraterna ställning för att taket ska höjas.
Läs mer: M och KD vill sänka taket i a-kassan
Varför är det viktigt att taket i a-kassan höjs?
– Det är jätteviktigt att arbetslöshetsförsäkringen ger den enskilda trygghet mellan jobb. För legitimiteten är det viktigt att löntagarna kan vara trygga med att det finns en försäkring som tryggar deras inkomst om de blir av med jobbet. Det är också viktigt för svensk omställningsförmåga och konkurrenskraft.
Vilket ansvar har Socialdemokraterna för att taket i a-kassan är så pass lågt?
– Vi tar ansvar. Vi höjde taket kraftigt under förra mandatperioden, från 18 700 kronor till 25 025 kronor. Vi ser behovet av att öka taket ytterligare men kan konstatera att det i dagsläget saknas stöd i riksdagen för det.
Läs mer: Allvarliga följder när arbetslösheten stiger
Är det rimligt att inte ens två av tio av de arbetslösa tjänstemännen får 80 procent eller mer av sin tidigare inkomst i a-kassa?
– Tjänstemannagrupperna har en bra trygghet genom kollektivavtal och genom att det finns inkomstförsäkringar i väldigt många fackförbund. Men det är problematiskt att många andra löntagargrupper inte omfattas tillräckligt bra av skyddet i arbetslöshetsförsäkringen.
Är det fackens uppgift att se till att medborgarna får en rimlig ersättning när de blir arbetslösa?
– Det är positivt att facken, och även arbetsgivarna genom kollektivavtalsdelen, tar ett väldigt stort ansvar för den här typen av ekonomisk trygghet. Men vi ska inte vara helt beroende av det. Arbetslöshetsförsäkringen ska vara en försäkring som sedan parterna eller facken kan bygga vidare på om de vill. Det är en balansgång hur stort ansvar staten, parterna och de enskilda fackförbunden ska ta. Jag menar att staten måste leverera bättre.
Hur ser du på att hälften av dem som får försörjningsstöd får bidraget enbart därför att de är arbetslösa?
– Man ska inte behöva vara beroende av socialbidrag om man är i arbetslivet och har arbetat. Kvalifikationsreglerna har blivit väldigt tuffa genom åren.
I maj presenteras en utredning om a-kassan. Varför tillsattes den?
– Genom utredningen vill vi se på vilket sätt fler kan omfattas av den trygghet som arbetslöshetsförsäkringen ger. Det handlar också bland annat om att göra försäkringen mer förutsägbar, så att man vet vilket ersättning man kan vänta sig.
Hur ser du på att pengar som betalas in till a-kassan går till annat än till att finansiera arbetslösheten?
– Om det behövs mer i statsbidrag till (arbetslösheten), än vad som har kommit in i form av arbetsmarknadsavgiften och finansieringsavgifterna, skjuter staten till vad som fattas. Om statsbidraget tvärtom understiger de här avgifterna används pengarna för andra ändamål. Det kan man ha synpunkter på. Men det är så det fungerar, och det finns inga planer på att ändra det systemet.
Läs mer: A-kassan har blivit statens kassako
En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol.
Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta.
Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud.
– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa.
De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid
Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.
– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson.
Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter.
– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.
Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan.
– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.
Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera.
”Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.
Hur allvarligt ser ni på händelsen?
”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”
Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?
”Nej, det behöver man inte vara.”
Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder.
Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu.
– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle.
Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag.
Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad.
– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.
IMY:s huvuduppgifter är att