Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

Anders Lindström har väntat tio veckor på ersättning från Unionens a-kassa, trots att han skickat in alla intyg. Han är kritisk till att kassan inte informerar om de långa handläggningstiderna.
Ola Rennstam Publicerad
Ola Rennstam / Kollega
Antalet inkomna ärenden till Unionens a-kassa har ökat med 300 procent jämfört med motsvarande månader förra året. En av dem som fått vänta länge på ersättning är 61-årige Anders Lindström. Ola Rennstam / Kollega

Under mars och april fick Unionens a-kassa 56 936 fler medlemmar. Sammanlagt har kassan nu 714 000 medlemmar, men då är inte de som tillkommit under maj månad inräknade.

Den enorma tillströmningen har lett till att många arbetslösa har fått vänta länge på att få sin ersättning. En av dem är Anders Lindström i Stockholm. Efter 36 år som ingenjör på Ericsson blev han i vintras uppsagd på grund av arbetsbrist och är nu arbetslös för första gången i sitt liv.

– Jag är inne på min tionde vecka och har skickat in alla begärda intyg. Jag har full förståelse för att det tar längre tid än normalt under nuvarande omständigheter, men jag hade uppskattat någon form av information från a-kassan om hur lång tid handläggningen av mitt ärende kan ta. Hade de sagt tio veckor från början så hade jag accepterat det men det är väldigt frustrerande att det är så tyst, säger han.

På Unionens a-kassa medger man att handläggningstiderna är längre än normalt.

– Vi har fått en ökning av inkomna ärenden med 300 procent jämfört med motsvarande månader förra året. Och den situationen är vi inte bemannade för. Nu försöker vi rekrytera, det är en utmaning att lära upp nyanställda när alla medarbetare jobbar hemma men vi jobbar aktivt med den frågan, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.

Han påpekar att en utdragen handläggning inte enbart beror på kassans höga belastning på grund av coronapandemin. Andra faktorer som gör att det kan dra ut på tiden är att den arbetslöse måste inkomma med arbetsgivarintyg, vilket kan vara extra utmanande för tillfället.

Läs mer: Ökat fusk med a-kassa

– Det är främst ärenden som är komplicerade där det krävs flera intyg från arbetsgivare som tar längre tid. Även för företagare och personer med oklara anställningsförhållanden tar ärendena längre tid, säger Harald Petersson.

Hur lång tid tar handläggningen av ett ärende i genomsnitt?
– Ett ärende som är komplett med ett korrekt ifyllt arbetsgivarintyg går fort att hantera. Från anmälan på Arbetsförmedlingen till första utbetalning tar det i normala fall fyra veckor, i nuläget kan det ta någon vecka till. I många fall måste arbetsgivarintyget kompletteras, vi rekommenderar därför att man använder tjänsten arbetsgivarintyg.nu för ett korrekt ifyllande.

Vad vill du skicka för budskap till alla som sitter och väntar på att få sin ersättning?
– Vi har förståelse för frustrationen. Men vi gör precis allt vad vi kan för att hantera de här volymerna för att skapa så normala handläggningstider som möjligt. Vi tillför resurser och kommer jobba mer än normalt under sommarperioden.

Det beskedet är ingen större tröst för Anders Lindström som är 61 år och planerar att arbeta åtminstone fem år till.

– Besparingarna räcker inte hur länge som helst, räkningarna kommer ändå och mat måste man ju äta, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Personuppgifter oskyddade på Unionens a-kassa

Adresser, personnummer och utbetalningar. Allt har varit synligt för den som har tekniska kunskaper. En bugg i systemet har gjort att det i inloggat läge gått att se information om andra medlemmar på Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 4 december 2024, kl 14:01
Till vänster Unionens a-kassa, till höger en person med en bärbar dator.
Kollega avslöjar: Adresser, personnummer och utbetalningar. En bugg i Sveriges a-kassors IT-system har gjort att medlemmars personuppgifter potentiellt legat synliga för obehöriga. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.

I maj 2022 rullade Unionens a-kassa ut det nya it-systemet Våra Sidor, som Kollega tidigare rapporterat om. Det resulterade snabbt i långa handläggningstider, men problemet har visat sig större än så. 

Nu kan Kollega avslöja att en bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet och se information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar. Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Enligt uppgifter till Kollega har det inte gått att ändra i andra medlemmars information på sidan, utan enbart att titta på dem. Unionens a-kassa har drygt 750 000 medlemmar, i Sverige är sammanlagt nästan fyra miljoner med i en a-kassa. Potentiellt kan alla vara drabbade. 

Kan gälla alla a-kassor

Tomas Eriksson. Sveriges a-kassor.
Tomas Eriksson. Foto: Michael Steinberg/Sveriges a-kassor.

Sveriges a-kassor fick information om buggarna den 21 oktober. Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor bekräftar att det finns ett it-ärende som handlar om risken för att obehöriga kunnat se information de inte har rätt till. 

–  Vi har ett ärende som gäller en risk att i inloggat läge och med mycket ingående tekniska och verksamhetsmässiga kunskaper kunna bereda sig åtkomst till en begränsad del av information i systemen. Vi har bedömt risken som mycket låg men tagit det på stort allvar, säger han. 

Problemet gäller funktionen Våra sidor, innebär det att det gäller alla a-kassor som jobbar i det systemet. Det vill säga samtliga? 
–  Potentiellt gäller det alla a-kassor. Jag vill dock understryka att den begränsade möjligheten till otillbörlig åtkomst förutsätter ett medvetet handlande. Det är inte något som man bara kan råka göra.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?
– Vi har vidtagit åtgärder successivt för att säkerställa att risken för åtkomst upphör.

Kan ni utesluta att någon varit inne på fel ställen i systemet? 
–  Vi kan inte utesluta det men det har inte kommit till vår kännedom att det skulle ha inträffat.

Har ni anmält händelsen till Integritetsmyndigheten?
–  Nej. I det här fallet är Sveriges a-kassor personuppgiftsbiträde. Det är den personuppgiftsansvariga som ska bedöma om en anmälan ska göras. Alltså varje a-kassa för sig. 

"Successivt vidtagit åtgärder"

Har det varit aktuellt att stänga ”Mina/Våra sidor?
–  Baserat på vår riskbedömning har det inte varit aktuellt.

Finns säkerhetsluckan kvar? 
–  Vi har successivt vidtagit de åtgärder som har varit nödvändiga och relevanta.

Kan medlemmar i Sveriges a-kassor känna sig säkra på att deras personuppgifter är säkra? 
–  Alla a-kassor och dess medlemmar kan vara säkra på att vi gör vårt yttersta för att deras uppgifter hanteras på ett säkert sätt.

Systemet våra sidor har varit drabbat av fel och brister sedan start 2022. Är det dags att skrota det?
–  Våra sidor har ständigt förbättrats sedan lanseringen under 2022. Det arbetet fortsätter även framöver.

Sveriges a-kassor

  • Sveriges a-kassor är en service- och intresseorganisation som bland annat stöttar Sveriges 24 a-kassor med IT-utveckling, utbildning och kommunikation/opinionsbildning.
  • 24 a-kassor med 3,9 miljoner medlemmar.