Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

10 tips för en lyckad kickoff

Snart återvänder många av oss till kontoret även om mycket lär kännas ovant. En nyckel till en lyckad omstart kan vara en välorganiserad kickoff.
Publicerad
Dags för teambuilding? Illustration: Mia Nilsson

Början av hösten brukar vara högsäsong för kickoff-evenemang. I år är denna period extra speciell då många återvänder till sina ordinarie arbetsplatser efter att ha arbetat hemifrån väldigt länge. Några har kanske varit sjuka, skilt sig, fått barn, bytt arbetsuppgifter eller mist nära och kära.

Kort sagt kan mycket ha hänt i våra arbetskamraters liv, händelser man kanske inte velat ta upp via skärm. Och nu ska alla återvända och ta vid där man slutade. Det är inte konstigt om chefer funderar över bästa sättet att få ihop sitt team på nytt, kanske med en kickoff.

– Vi märker redan nu att suget är stort efter att mötas och att man längtar efter att träffa kollegorna igen. Fokus är på umgänge, att uppleva saker tillsammans och att lära känna varandra igen efter att i många fall inte ha setts på över ett år, säger Bibi Rydbacken, marknads- och kommunikationschef på organisationen Svenska Möten.

Hon menar att syftet med en kickoff inte bara är att förankra verksamheten hos alla medarbetare utan också att bygga och fördjupa relationer bland deltagarna.

– När vi bygger relationer, skapar vi den så viktiga lagkänslan och tilliten till våra kollegor. Det är kittet som gör oss till ett ”vi”. Ju bättre relationer, desto lättare blir det att förstå och läsa av varandra, vilket i sin tur skapar utrymme för kreativitet och problemlösning.

Chefer bör ta tillfället i akt att tänka lite större och bredare inför denna speciella kickoff i pandemins kölvatten.

– Låt dina medarbetare umgås och lära känna varandra på nytt genom att uppleva saker tillsammans. Tillåt mycket tid och luft i agendan för umgänge och kanske lite mindre tid för powerpoint-presentationer, säger Bibi Rydbacken.

Samtidigt är hon medveten om att det kan finnas medarbetare som fortfarande tvekar inför att träffas fysiskt.

– Det gäller att vara tydlig med vilka åtgärder som vidtas ur smittsäkerhetssynpunkt, så att alla känner sig bekväma med situationen.

Ett annat alternativ är att hålla kickoffen utomhus eller att vissa medarbetare deltar digitalt.

– Digitala hjälpmedel är bra på många sätt, exempelvis genom att en inspirationstalare kan vara med via länk. Men om syftet är att bygga lag är det alltid bäst att alla deltagare är med på lika villkor. Men det är förstås bättre att någon är med digitalt på delar av mötet, än att man inte är med alls.

Text: Katarina Markiewicz

Så fixar du kickoffen

1. Tydligt syfte och mål. Tänk igenom innan vad slutresultatet ska bli och planera upplägg och innehåll därefter.

2. Välj plats, miljö och inramning. Platsen är viktig, den sätter tonen och stämningen för kickoffen. Det blir en annan stämning om man sitter i saccosäckar, sitter runt en lägereld utomhus eller ligger i hängmattor i stället för att vara i ett traditionellt mötesrum.

3. Involvera deltagarna. Envägskommunikation i form av en lång powerpointpresentation av chefen gör ingen glad. Engagera i stället deltagarna, exempelvis genom att ge dem en uppgift att förbereda inför kickoffen.

4. Välj rätt aktiviteter. som speglar ditt syfte och mål. Är tanken att lära känna varandra, fundera på någon typ av samarbetsövning, exempelvis att laga mat tillsammans.

5. Struktur och kultur. Är det en kickoff med övernattning? skicka ut datum så tidigt som möjligt så att deltagarna kan planera in det.

6. Tydlig kallelse. Var klar med hur deltagarna behöver förbereda sig och vilken klädkod som gäller. Klädkoden är en artighet gentemot deltagarna. Ingen vill komma i jeans på kvällen och upptäcka att alla andra är uppklädda.

7. Ha gemensamma spelregler. Till exempel att mobilen ska läggas undan och att alla ska komma i tid.

8. Dela upp pauserna. Ha en separat mejl- och mobildel av pausen och en social del. Annars riskerar fikarasten att bli enbart en mobilrast som tar bort syftet med att träffas fysiskt.

9. Inkludera alla. Tänk igenom övningar och arbetspass så att alla blir med på tåget. Bjud aktivt in de mer tystlåtna. Ordna exempelvis inte bergsklättring som aktivitet om det finns personer i gruppen som har fysiska begränsningar eller funktionshinder. Välj inte heller ett quiz om svenska schlagers om någon av medarbetarna inte har växt upp i Sverige.

10. Följ upp. Glöm inte att efteråt fråga: ”Vad var bra och vad kan vi göra bättre nästa gång?”

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.