Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Norwegian säger upp svensk kabinpersonal

Norwegian säger upp all kabinpersonal i Sverige och hänvisar till arbetsbrist. Vill medarbetarna flyga vidare har de två alternativ, att tacka ja till en bemanningsanställning hos Proffice eller bli av med jobben.
Linnea Andersson Publicerad
Norwegian

- Där står vår vd som en liten ängel och förklarar hur duktig han är som räddar jobben och erbjuder oss nya jobb som det inte går att tacka nej till. Det är tyvärr fullt lagligt att göra på det här sättet, men den moraliska sidan kan man diskutera, säger Lars Kristoffersson, ordförande i Unionenklubben på Norwegian.

Dagarna före dopparedagen fick Norwegians svenska kabinpersonal beskedet att samtliga tjänster är uppsagda. Kontraktet mellan företagets norska och svenska bolag gäller inte längre. Uppsägningen gäller 52 av 300 kabinmedarbetare, övriga 250 hyrs redan in från bemanningsföretaget Proffice Aviation.

Enligt Lars Kristoffersson handlar det om att flygbolaget vill komma undan de speciella villkor som man lyckats förhandla fram för kabinpersonalen. Bemanningsavtalet, som de anställda i stället ska lyda under, innebär bland annat att medarbetarna enbart har rätt till tolv lediga helger per år, till skillnad från 17 helger i nuvarande avtal. I förhandlingarna har man inte diskuterat löner. Lars Kristoffersson säger att kabinpersonalen själva tycker att de tjänar okej men att de är rädda att bli utnyttjade.

- I stället för 30 minuter utcheck får man 20 minuter på sig efter att man har jobbat klart sitt pass. Tio minuter låter inte så mycket, men på ett år blir det fem arbetsdagar som jag ger bort helt gratis till företaget. Alla de här begränsningarna som de inte kommer åt i vårt kollektivavtal ska förhandlas med Proffice längre fram och kundanpassas, som de så fint heter, säger Lars Kristoffersson.

Norwegians informationschef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, säger till Sveriges radio att man ser förändringarna som ren pappersformalia. Något som Susanne Boronkay, regional ombudsman på Unionen Stockholm, vänder sig starkt emot:

- Det är verkligen oförskämt. Även om det inte innebär några förändringar i lönevillkoren eller den faktiska tiden du jobbar, så innebär det en förändring när du som bemanningsanställd går till jobbet varje dag och kunden gör en bedömning om de är nöjda med dig och vill ha tillbaka dig i morgon eller inte. Du går på tå hela tiden och det blir väldigt lågt i tak, säger hon.

Enligt Susanne Boronkay innebär det också en stor förändring för medarbetarnas trygghet. Om Norwegian inte vill anlita Proffice Aviation längre kan de välja att ta in ett annat bemanningsföretag i stället.

-  Vad har medarbetarna att sätta emot? Ingenting. Jag vet inte hur långt det här avtalet sträcker sig och jag vill inte spekulera i hur det ser ut om ett år för jag vet inte. Det är många frågor som måste omförhandlas. Avtalet ska branschanpassas så att det är mer inriktat mot kunden, vad nu det innebär.

För Lars Kristoffersson och de andra väntar en tung jul. Det är många medlemmar som hör av sig och är upprörda över beskedet.

- En del är skitförbannade. Det finns inget bra tillfälle för sådant här, men det hade varit bättre efter jul. Å andra sidan hade man nog blivit förbannad på oss eller på Unionen om vi väntat med att berätta det. Sedan tror jag att Norwegian gått ut med det nu av taktiska skäl för att det är så många helger framöver, det är ju skitsmart nu när folk är lediga, säger Lars Kristoffersson.

Susanne Boronkay håller med om att det är en illa vald tidpunkt för ett tungt besked. Hon berättar också att många medlemmar är besvikna på Unionen.

- Tajmingen är helt förfärlig. Det är så beklagansvärt och det tog jag upp vid förhandlingen. Till saken hör dessutom att man bara någon dag innan kom ut och slog sig för bröstet på företaget för att man för fjärde året i rad har blivit framröstade till Sveriges bästa flygbolag. De har en kundnöjdhet på över 80 procent med den svenska kabinpersonalen, till skillnad från 60 procent i Norge och Danmark och ändå är det i Sverige man gör så här, säger Susanne Boronkay.

- Medlemmarna är jättearga på Unionen och säger att vi lagt oss platt. Problemet är att när ett företag vill lägga ner en del så finns det ingen lagstiftning i världen som hindrar det. Vi kan inte göra något åt det.

Även Lars Kristoffersson poängterar att det är en fråga som sträcker sig långt utanför fackets makt, att det är en fråga på EU-nivå.

Kommer medlemmarna gå över till Proffice?

- Jag vet redan ett par stycken som kommer tacka nej men de flesta har inget val, de måste ha ett jobb och de älskar sitt jobb. Det finns en otrolig lojalitet gentemot klubben som jag inte förstår hur man kunnat uppnå, jag förstår inte hur folk orkar vara trevliga när de vet att arbetsgivaren sparkar en i rumpan. Svenska vd:n har själv sagt till oss att vi är förbrukningsvaror.

- Det här är Ryanairfasoner, de är Skandinaviens Ryanair. Allt handlar om pengar och det blir bara värre och värre, säger Lars Kristoffersson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.