Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Enad klubb bakom strejkhot

Omkring 11 500 kronor i månaden för en heltidstjänst. Mer än så är kabinpersonalen på GEC, som flyger för SAS, inte garanterade. Hela personalen är beredd att gå ut i strejk om de inte får högre lön.
Linnea Andersson Publicerad
 Terje Pedersen / NTB scanpix
Trots att GEC flyger SAS-plan och personalen är iförd SAS-uniform är bolaget registrerat i Storbritannien. Terje Pedersen / NTB scanpix

Under onsdagen varslade Unionen om strejk för kabinanställda på flygbolaget Global Employer Company (GEC) som flyger från Arlanda under SAS namn. Enligt anställda på företaget har GEC i flera månader lovat att teckna kollektivavtal men trots att Unionen sedan december i fjol förhandlat om avtal har man inte kunnat enas med arbetsgivaren.

– Vi kände att vi var tvungna att visa att vi är beredda att gå vidare med stridsåtgärder för att kräva de villkor som vi tycker att man ska kunna ha när man jobbar och lever i Sverige, säger Erik Rantzow, sammankallande och talesperson för kabinklubben på GEC.

Enligt honom har strejkvarslet flera orsaker. Dels gäller det att få till försäkringar och pensionsavsättningar, dels gäller det lönesättningen som är Unionens primära fokus.

En kabinanställd utan tidigare erfarenhet är i dag garanterad en lön på 11 500 kronor i månaden, efter skatt, hos GEC. Det finns även ett tillägg på 50 kronor per lyft flygplanet gör, men man är inte garanterad tillägget. Enligt Erik Rantzow kommer en heltidsanställd upp i ungefär 13 000 kronor per månad.

Trots att flygplanen är målade i SAS färger är de registrerade i Storbritannien och eftersom det saknas kollektivavtal är det de brittiska lagarna om schemaläggning och arbetstid som gäller i dag.

På frågan om hur stämningen är bland de anställda säger Erik Rantzow att han kan ge två helt separata svar – dels att den är mycket god, dels att den är mycket frustrerad.

– Jag tror jag kan tala för alla som jobbar här när jag säger att vi tycker om vårt arbete. Vi är glada, arbetet i kabinen funkar perfekt, vi har bra sammanhållning både på och utanför jobbet. Vi är ett gott gäng som är en tillgång för företaget. Men trots den goda stämningen gör de nuvarande villkoren att många känner frustration och oro.

Tjänsten som kabinanställd på GEC är Erik Rantzows första heltidsjobb. Ett jobb han flyttat 60 mil för, från Landskrona till Stockholm.

– Det är flera andra som är liknande situationer. Det är klart att man blir orolig över hur det ska gå. Kan man bli av med jobbet på grund av att man engagerar sig i något sådant här?

Med tanke på bilden av flygbranschen är Erik Rantzow noga med att påpeka att det inte handlar om någon ”lyxstrejk”, utan om lönenivåer på omkring 18 000 kronor samt pensionsavsättningar och försäkringar.

– Vi är beredda att gå ut i strejk men vi har tänkt till både en och två gånger. Det här är inget beslut som kommit lättvindigt men det är inget vi är rädda för och vi är en helt enad kabinklubb, säger Erik Rantzow.

Lars Åström, konfliktsamordnare och förbundsjurist på Unionen, tror att man kommer få till ett kollektivavtal med företaget. Däremot vill han inte spekulera i om de lyckas lösa det innan varseltiden löper ut. Om inte går de 30 Unionenmedlemmarna ut i strejk den 22 februari.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.