Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Enad klubb bakom strejkhot

Omkring 11 500 kronor i månaden för en heltidstjänst. Mer än så är kabinpersonalen på GEC, som flyger för SAS, inte garanterade. Hela personalen är beredd att gå ut i strejk om de inte får högre lön.
Linnea Andersson Publicerad
 Terje Pedersen / NTB scanpix
Trots att GEC flyger SAS-plan och personalen är iförd SAS-uniform är bolaget registrerat i Storbritannien. Terje Pedersen / NTB scanpix

Under onsdagen varslade Unionen om strejk för kabinanställda på flygbolaget Global Employer Company (GEC) som flyger från Arlanda under SAS namn. Enligt anställda på företaget har GEC i flera månader lovat att teckna kollektivavtal men trots att Unionen sedan december i fjol förhandlat om avtal har man inte kunnat enas med arbetsgivaren.

– Vi kände att vi var tvungna att visa att vi är beredda att gå vidare med stridsåtgärder för att kräva de villkor som vi tycker att man ska kunna ha när man jobbar och lever i Sverige, säger Erik Rantzow, sammankallande och talesperson för kabinklubben på GEC.

Enligt honom har strejkvarslet flera orsaker. Dels gäller det att få till försäkringar och pensionsavsättningar, dels gäller det lönesättningen som är Unionens primära fokus.

En kabinanställd utan tidigare erfarenhet är i dag garanterad en lön på 11 500 kronor i månaden, efter skatt, hos GEC. Det finns även ett tillägg på 50 kronor per lyft flygplanet gör, men man är inte garanterad tillägget. Enligt Erik Rantzow kommer en heltidsanställd upp i ungefär 13 000 kronor per månad.

Trots att flygplanen är målade i SAS färger är de registrerade i Storbritannien och eftersom det saknas kollektivavtal är det de brittiska lagarna om schemaläggning och arbetstid som gäller i dag.

På frågan om hur stämningen är bland de anställda säger Erik Rantzow att han kan ge två helt separata svar – dels att den är mycket god, dels att den är mycket frustrerad.

– Jag tror jag kan tala för alla som jobbar här när jag säger att vi tycker om vårt arbete. Vi är glada, arbetet i kabinen funkar perfekt, vi har bra sammanhållning både på och utanför jobbet. Vi är ett gott gäng som är en tillgång för företaget. Men trots den goda stämningen gör de nuvarande villkoren att många känner frustration och oro.

Tjänsten som kabinanställd på GEC är Erik Rantzows första heltidsjobb. Ett jobb han flyttat 60 mil för, från Landskrona till Stockholm.

– Det är flera andra som är liknande situationer. Det är klart att man blir orolig över hur det ska gå. Kan man bli av med jobbet på grund av att man engagerar sig i något sådant här?

Med tanke på bilden av flygbranschen är Erik Rantzow noga med att påpeka att det inte handlar om någon ”lyxstrejk”, utan om lönenivåer på omkring 18 000 kronor samt pensionsavsättningar och försäkringar.

– Vi är beredda att gå ut i strejk men vi har tänkt till både en och två gånger. Det här är inget beslut som kommit lättvindigt men det är inget vi är rädda för och vi är en helt enad kabinklubb, säger Erik Rantzow.

Lars Åström, konfliktsamordnare och förbundsjurist på Unionen, tror att man kommer få till ett kollektivavtal med företaget. Däremot vill han inte spekulera i om de lyckas lösa det innan varseltiden löper ut. Om inte går de 30 Unionenmedlemmarna ut i strejk den 22 februari.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad 12 mars 2025, kl 16:08
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.