Under onsdagen varslade Unionen om strejk för kabinanställda på flygbolaget Global Employer Company (GEC) som flyger från Arlanda under SAS namn. Enligt anställda på företaget har GEC i flera månader lovat att teckna kollektivavtal men trots att Unionen sedan december i fjol förhandlat om avtal har man inte kunnat enas med arbetsgivaren.
– Vi kände att vi var tvungna att visa att vi är beredda att gå vidare med stridsåtgärder för att kräva de villkor som vi tycker att man ska kunna ha när man jobbar och lever i Sverige, säger Erik Rantzow, sammankallande och talesperson för kabinklubben på GEC.
Enligt honom har strejkvarslet flera orsaker. Dels gäller det att få till försäkringar och pensionsavsättningar, dels gäller det lönesättningen som är Unionens primära fokus.
En kabinanställd utan tidigare erfarenhet är i dag garanterad en lön på 11 500 kronor i månaden, efter skatt, hos GEC. Det finns även ett tillägg på 50 kronor per lyft flygplanet gör, men man är inte garanterad tillägget. Enligt Erik Rantzow kommer en heltidsanställd upp i ungefär 13 000 kronor per månad.
Trots att flygplanen är målade i SAS färger är de registrerade i Storbritannien och eftersom det saknas kollektivavtal är det de brittiska lagarna om schemaläggning och arbetstid som gäller i dag.
På frågan om hur stämningen är bland de anställda säger Erik Rantzow att han kan ge två helt separata svar – dels att den är mycket god, dels att den är mycket frustrerad.
– Jag tror jag kan tala för alla som jobbar här när jag säger att vi tycker om vårt arbete. Vi är glada, arbetet i kabinen funkar perfekt, vi har bra sammanhållning både på och utanför jobbet. Vi är ett gott gäng som är en tillgång för företaget. Men trots den goda stämningen gör de nuvarande villkoren att många känner frustration och oro.
Tjänsten som kabinanställd på GEC är Erik Rantzows första heltidsjobb. Ett jobb han flyttat 60 mil för, från Landskrona till Stockholm.
– Det är flera andra som är liknande situationer. Det är klart att man blir orolig över hur det ska gå. Kan man bli av med jobbet på grund av att man engagerar sig i något sådant här?
Med tanke på bilden av flygbranschen är Erik Rantzow noga med att påpeka att det inte handlar om någon ”lyxstrejk”, utan om lönenivåer på omkring 18 000 kronor samt pensionsavsättningar och försäkringar.
– Vi är beredda att gå ut i strejk men vi har tänkt till både en och två gånger. Det här är inget beslut som kommit lättvindigt men det är inget vi är rädda för och vi är en helt enad kabinklubb, säger Erik Rantzow.
Lars Åström, konfliktsamordnare och förbundsjurist på Unionen, tror att man kommer få till ett kollektivavtal med företaget. Däremot vill han inte spekulera i om de lyckas lösa det innan varseltiden löper ut. Om inte går de 30 Unionenmedlemmarna ut i strejk den 22 februari.