Arbetsgivarna vid de aktuella charterbolagen har sagt nej till Unionens krav på ett stopp för möjligheten att planera in arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod.
Det är fullt möjligt att uppnå bättre planering utan att det blir dyrare, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert i ett pressmeddelande:
- Unionens medlemmar har rätt till arbetstider som inte riskerar hälsan, som gör det möjligt att få en balans mellan arbete och privatliv och återhämtning mellan arbetspassen.
Avtalen med de tre flygbolagen löpte ut den 30 september 2011. I mitten av januari föreslog Unionen en frivillig medling, vilket arbetsgivarna accepterade. I fredags gav medlarna upp.
På Primera Air står medlemmarna bakom varslet, men man hade in i det sista hoppats på att kunna undvika en konflikt.
- Den situation vi har nu med en arbetsgivare som kan schemalägga oss upp till 60 timmar per vecka är helt orimlig. Det går inte att få balans mellan arbetsliv och privatliv och det tycker vi att vi har rätt till som alla andra. Det är inte så att vår arbetsgivare gör så här hela tiden, men när man gör det så går folk på knäna, säger Malin Axelsson, ordförande för Unionenklubben.
- Jag hoppas verkligen inte att det blir konflikt, det blir så tokigt för att det drabbar tredje part. Men vi måste få avtal med schysta villkor så vi kan ha ett socialt liv med familj och vänner.
På TUIFly Nordic har klubben under flera års tid försökt få till en begränsning av arbetstiden lokalt, men företaget har enligt ordförande Mats Bäverstam inte varit intresserat. Därför står medlemmarna enade bakom Unionens konfliktvarsel.
- Jag är överraskad och otroligt beklämd över att det behövt gå så här långt, vi har förhandlat i fyra månader för att få till ett kollektivavtal. Vi arbetar tre helger av fyra på mitt företag och det innebär av förklarliga skäl att familjelivet blir oerhört drabbat, säger Mats Bäverstam.
- Det vi kräver är ingen reform utan en återgång till det regelverk som rådde fram till 2008. Jag själv med erfarenhet av schemaläggning av kabinpersonal vet att det inte behöver innebära några ökade kostnader för företaget. Vi tänker på våra passagerare och vill absolut inte att de ska bli drabbade av det här. Det är en och en halv vecka kvar, så jag hoppas att vi kan undvika strejk.