Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Utbränd i dag – uttråkad i morgon

Dagens arbetsliv kan vara hårt, osäkert och gränslöst. Men hur blir det i framtiden? Betydligt tuffare och mer polariserat – eller som en härlig semester? Experterna är oeniga.
Ola Rennstam Publicerad
Illustration: Valero Doval
För dem med låg utbildning och fel kompetens kan robotiseringen öka den psykiska ohälsan. Illustration: Valero Doval

Höga ohälsotal och utmattningsdepressioner. Så ser det ut på arbetsmarknaden. Om några årtionden kan det dock bli betydligt tuffare, om man får tro Theo Bodin, forskare i arbets- och miljömedicin på Karolinska Institutet.

– Det kommande decenniet kommer det att bli tydligare skillnader där arbetsmarknaden skiktas i vinnare och förlorare. De sistnämnda är de med låg utbildning och fel kompetens. Och där kommer den psykiska ohälsan definitivt att öka. Dagens problem i skolan kommer att nå full effekt 2030, med en stor grupp personer som står utan relevant kompetens. Samtidigt kommer det absolut att finnas folk som vinner på digitaliseringen, säger Theo Bodin.

Vinnarna är de som är anpassningsbara och som ser till att konstant utveckla sina färdigheter.

– De som har möjlighet att kombinera flexibilitet med en hög grad av självständighet, där deras kompetens verkligen tas tillvara, är potentiella vinnare. I den gruppen kan den psykiska ohälsan bli ett mindre problem än i dag, säger Theo Bodin.

Men kommer vi att må bättre i arbetslivet 2030 än vad vi gör i dag? Ja och nej. Enligt forskarna kan vi få färre arbetsplatsolyckor och förslitningsskador när maskinerna tar över.

Stressen förvinner inte bara för att robotarna tar över

Parallellt med den positiva utvecklingen blir arbetslivet mer otryggt. Även för tjänstemän, när de flesta arbetar som frilansare. Det kommer att bli en stor omställning för många.

– Att trivas med chefer och kollegor och känna samhörighet är viktigt för välbefinnandet. Dagens sociala dimension lär raseras, men byggs upp någon annanstans. Folk kommer att söka någon form sammanhang på egen hand, som på kontorshotell eller arbetskaféer. Annars riskerar det att bli rätt deppigt – det är ju i mötet mellan människor som vi utvecklas och som det uppstår innovationer och nya tankar.

– Vi kommer att få en arbetsmiljö som är allas och ingens ansvar. Frågan är vem som då lägger tid och pengar på systematiskt arbetsmiljöarbete.

När arbetslivet blir mer osäkert måste alla ta större ansvar för sin egen trygghet, vilket ökar den psykiska belastningen. Därför är Theo Bodin övertygad om att stress och utmattningsdepressioner blir kvar.

– Stressen försvinner inte bara för att robotarna tar över. Det är svårt att veta om den kommer att öka generellt, men en stor grupp kommer definitivt att vara mer stressade och utsatta än vad de är i dag. De kommer att ha svårt att ta sig ur situationen och halka allt längre ifrån en möjlig sysselsättning, säger han.

Han tror inte heller att de nya yrken som skapas i framtiden kommer att leda till nya sorters arbetssjukdomar.

– Kroppen består av samma proteiner och molekyler som tidigare. Utbrändhet har funnits i hundra år, skillnaden är att det är på tapeten i dag och har fått ett namn. Däremot kommer floran av arbetssjukdomar att förändras beroende på vad vi exponeras och utsätts för, till exempel vilka hälsofarliga ämnen som byggs in i kontorsmiljöer och bostäder, som olika nanomaterial, hormonstörande ämnen och nya kemikalier.

Vad händer då med den grupp som inte jobbar, blir de uttråkade och understimulerade?
– Om man håller fast vid linjen att vilket jobb som helst är bättre än inget jobb kan det bli problem. När man behöver ”hitta på” sysselsättning åt en stor mängd människor som inte är efterfrågade på den reguljära arbetsmarknaden är risken stor att vi får insatser som liknar Arbetsförmedlingens fas 3. Att skapa meningsfull sysselsättning åt denna grupp kommer att bli en stor utmaning.

Vi kommer att jobba mindre och i stället ägna oss åt det vi älskar

Hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh har en betydligt mer optimistisk framtidssyn. Hon tror att digitaliseringen kommer att leda till att vi jobbar betydligt mindre och i stället kan ägna oss åt det vi älskar.

– Se det som en jättemöjlighet i stället för ett hot om en robot ersätter ditt jobb. Då kan du resa, lära dig ett nytt språk eller läsa böcker. Hela livet kan bli som en semester.

– Den stora nöten blir att fylla tillvaron med mening, så att vi inte blir uttråkade. Och den övergången kan bli utmanande. Alla måste förr eller senare ställa sig frågan vad de skulle göra om de fick ägna sig åt något de verkligen brinner för. Om 50 år kommer man att tycka att det var sjukt att vi var på jobbet åtta timmar om dagen, säger hon.

BOREOUTSYNDROM

Åkomma som kännetecknas av understimulans på jobbet och likgiltighet inför arbetet. Bakomliggande orsaker är ofta för låga krav och dåligt ledarskap. Är enligt en del forskare lika skadligt för hälsan som att drunkna i arbete. 15 procent av alla kontorsarbetare uppskattas lida av boreout.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.