Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Stress minskar med rätt ledarskap

Rationaliseringar är den klart största orsaken till att många anställda sjukskrivits under de senaste åren. Men med rätt sorts chefer skulle det inte behöva leda till så mycket ohälsa, slår två forskare fast i en ny rapport.
Anita Täpp Publicerad

Efter att ha gått igenom en stor mängd vetenskapliga artiklar som publicerats under de senaste tjugo åren, konstaterar forskarna att de insatser som gjorts på arbetsmiljöområdet nästan alltid fokuserats på att hjälpa individer med problem.

Även om det är bra att man exempelvis satsat på rätt arbetsutrustning, stresshantering och sjukgymnastik, så har det inte betytt att man kommit åt de verkliga orsakerna till att anställda har ont eller mår psykiskt dåligt.

– Nu är det därför dags att byta fokus och titta på systemen som framkallar ohälsa, säger Jörgen Winkel, professor vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.

Han, och forskarkollegan professor Rolf Westgaard, har funnit att det i första hand är de rationaliseringar som genomförs som orsakar mental stress och besvär i rörelseorganen, vilket leder till sjukskrivningar.

Att omstruktureringar och personalneddragningar leder till ökad stress beror bland annat på mer arbete, minskat inflytande, minskad trivsel och en osäkerhet om framtiden.

Ofta minskar samtidigt den goda effekt man uppnått genom det arbetsmiljöarbete som redan gjorts, och en del blir sjuka till följd av smärtor eller utmattningsdepression.

För att minska effekten av rationaliseringarna är ledarskapet oerhört viktigt, påpekar forskarna.

Med ett dialogbaserat ledarskap, i stället för ett auktoritärt, blir personalen informerad, känner sig inte överkörd och kan hantera de väntade förändringarna bättre. Det leder till en bättre arbetsmiljö, ökad effektivitet och bättre produktionsresultat, konstaterar forskarna.

Fakta

Läs mer om rapporten här

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.