Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Medveten frånvaro – mobildistraktion utan dåligt samvete

Att vara närvarande i nuet lyfts ofta fram som en metod för att minska stress. Den konstanta uppkopplingen anses inte sällan vara boven i dramat. Men att fördriva tid med mobilen kan ha positiva effekter – om det görs på rätt sätt.
Publicerad 5 april 2019, kl 10:46
Illustration: Annelie Carlström

Det lyfter psykologen Siri Helle fram i den nya boken Smartare än din telefon – hur du använder mobilen för att må bättre, bli effektivare och stärka dina relationer. Hon kallar det medveten frånvaro.

Metoden kan användas för att distrahera hjärnan från situationer som är övergående och som inte går att påverka.

– Det kan hjälpa oss att härda ut i en jobbig situation, till exempel om du står och väntar på bussen en smällkall vinterdag och bara vill att minuterna ska gå. Då kan det vara ett medvetet beslut att försvinna in i ett dumt mobilspel, säger Siri Helle.

Men det gäller att se upp så att metoden inte används på fel sätt. Skärmtiden ska inte vara en flykt undan problem och känslor som vi egentligen borde ta itu med.

– Om du till exempel kollar på serier varje kväll för att döva din ensamhet, så vore det antagligen bättre i längden att försöka komma ut och träffa folk.

Begreppet ”medveten frånvaro” har tidigare använts som en beteckning för att skolka. Och kanske är det just vad det är? Att skolka från livets oönskade stunder.

Visst låter det lockande att döda tid med mobilspel utan dåligt samvete, men är det inte bra om vi blir uttråkade ibland?

– Det är nyttigt att regelbundet avsätta tid för avkoppling och eftertanke. Men uttråkad behöver man inte vara, säger Siri Helle.

Text: Lovisa Ternby