Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Höga krav gör kvinnor tjocka

Att sakna kontroll på jobbet gör att du går upp i vikt, vare sig du är man eller kvinna. Utsätts du dessutom för höga krav riskerar du att lägga på dig ännu fler kilon - men bara om du är kvinna. Det visar ny svensk forskning.
Linnea Andersson Publicerad
Jonas Ekströmer/TT
Över hälften av kvinnorna som utsatts för höga krav under en längre tid hade en stor viktuppgång under studiens 20 år. De gick upp cirka 20 procent mer i vikt än kvinnor med låga krav på jobbet. Jonas Ekströmer/TT

Fruktar du att lägga på dig allteftersom åren går? Det kan faktiskt vara jobbet som är boven i dramat.

– Det vi kunde se var att höga krav på jobbet spelade roll för kvinnornas viktuppgång, medan det för männen inte fanns någon association mellan höga krav och viktuppgång, säger Sofia Klingberg, forskare inom samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Hon står bakom studien där 3 872 män och kvinnor i Sverige undersökts vid tre tillfällen under 20 års tid, med fokus på bland annat kroppsvikt samt krav och kontroll i arbetet. Deltagarna har antingen följts från 30 till 50 års ålder eller från 40 till 60 års ålder.

För att skatta kravnivån på jobbet fick personerna svara på frågor om arbetstempo, psykiska påfrestningar, om de hann utföra sina arbetsuppgifter och hur ofta kraven som ställdes var motstridiga.

Förutom om krav ställdes även frågor om kontroll i arbetet, som handlade om hur ofta man lärt sig något nytt, om jobbet krävde fantasi, hög kompetens samt om man själv kunde välja vad som skulle göras och hur det skulle utföras.

Enligt studien var det vanligare att såväl män som kvinnor med låg kontroll gick upp "rejält" i vikt, vilket forskarna definierar som en viktökning på tio procent eller mer.

Däremot påverkade "långvarig exponering för höga krav" enbart kvinnornas vikt. Över hälften av kvinnorna som utsatts för höga krav under en längre tid hade en stor viktuppgång under studiens 20 år. De gick upp cirka 20 procent mer i vikt än kvinnor med låga krav på jobbet.

Forskarna har inte undersökt orsakerna till att enbart kvinnor med höga krav tycks öka i vikt men Sofia Klingberg tror att det kan handla om kombinationen av krav på jobbet och att kvinnor tar större ansvar för hemmet, och att de därför har mindre tid för träning och en hälsosam livsstil.

Enligt studien kan viktökningen inte förklaras av utbildningsnivå och inte heller av vare sig kostkvalitet eller andra livsstilsfaktorer.  Deltagarna har dock själva fått rapportera hur de har ätit vilket innebär en viss risk för fel.

Forskarna tror att man genom att identifiera grupper som är särskilt känsliga för stress och försöka minska den arbetsrelaterade stressen, sannolikt kan minska både viktuppgång samt att människor blir sjuka i bland annat hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Är du osäker på om du har höga krav på jobbet eller inte? Eller vill du veta om du har hög eller låg kontrollnivå? Testa själv med hjälp av frågor från studien!

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.