Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Därför är du stressad av jobbet

Är du stressad och tror att du har för mycket att göra? Det är inte alls säkert att jäktet beror på det. Den största orsaken till att stressen i arbetslivet ökar är nämligen dåligt ledarskap och många omorganisationer, enligt en ny rapport från Sveriges Företagshälsor.
Linnea Andersson Publicerad
Henrik Montgomery / TT
Otydlig ledning och ständiga omorganisationer är den största anledningen till att stressen i arbetslivet ökar. Henrik Montgomery / TT

Det vanligaste arbetsmiljöproblemet inom såväl privat som offentlig tjänstesektor är stress, medan det inom bygg, industri och transport snarare är den fysiska arbetsmiljön och bristande ergonomi som är boven i dramat. Det visar årets rapport från Sveriges Företagshälsors expertpanel.

Att stressen i arbetslivet ökar beror främst på bristande ledarskap och styrning tillsammans med mängden organisationsförändringar. För hög arbetsbelastning kommer först på tredje plats.

– Vi inom företagshälsovården ser dagligen vad som påverkar ett bra arbetsliv och vi ser också problem och hälsorisker långt innan de nått statistiken genom arbetsplatsolyckor och sjukskrivningar, säger Peter Munch af Rosenschöld, vd för Sveriges Företagshälsor, i ett pressmeddelande.

Enligt årets expertpanel är ledningens engagemang en förutsättning för ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete. Panelen menar att ett gott ledarskap samt att krav och förväntningar i jobbet är tydliga är nyckeln till ett långsiktigt hållbart arbetsliv, medan en minskad arbetsbörda endast har en marginell betydelse.

– Dessvärre kan vi också konstatera att arbetsgivarna, trots den allmänna debatten, fortsätter att i första hand köpa tjänster kring arbetsanpassning och rehabilitering i stället för förebyggande insatser för att undvika onödig ohälsa i arbetslivet, säger Peter Munch af Rosenschöld.

En annan viktig faktor som påverkar arbetet negativt är ohälsosamma levnadsvanor och obalans i livspusslet.

Expertpanelen

Expertpanelen (Arbetshälsa) består av ca 100 specialister inom medicin, ergonomi, beteendevetenskap, arbetsorganisation, hälsovetenskap och teknik på landets företagshälsor.

En gång om året tillfrågas de om vad de ser för risker och möjligheter i arbetslivet och hur de rankar olika arbetsmiljö- och hälsoproblem bland sina kunder.

Rapport Sveriges Företagshälsors Expertpanel 2016
Läs rapporten

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.