Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Nyårslöften jobbsökare vill höra från chefer

Det är fortfarande arbetstagarnas marknad och det räcker inte att slänga ut jobbansökningar och hoppas på det bästa. Företag som vill rekrytera får lov att anstränga sig lite för att få de bästa kandidaterna att nappa på kroken. Här är chefernas nyårslöften om jobbsökarna får bestämma:
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Colourbox

Listan på nyårslöften baseras på en digital enkätundersökning gjord av ett bemannings- och rekryteringsföretag. 1 500 jobbsökande från olika branscher har svarat anonymt på frågor och rankat sina önskemål.

1. Rekrytera fördomsfritt. Många jobbsökare anser att de diskrimineras vid anställningsintervjuer. 90 procent av kandidaterna svarade på en mycket ledande fråga att de helst ville söka jobb där ansökningar hanteras fritt från fördomar.

Läs mer: Vikt och utseende avgör om du får jobb

 

2. Ge klara besked kommer på andraplats på önskelistan. Även till dem som inte är aktuella för jobbet. 86 procent av jobbsökarna i undersökningen vill få besked direkt om de inte går vidare.

Läs mer: Så rekryterar du med respekt

 

3. Prioritera rekryteringen, det vill säga – öka takten. 84 procent tycker att rekrytering tar för lång tid. Den bör, enligt rekryteringsproffsen, ta max sex veckor för att inte toppkandidater ska tröttna och hoppa på ett annat jobb under tiden.

Läs mer: 10 knep för att rekrytera toppkandidaten

 

4. Lyft fram utvecklingsmöjligheter. Kompetens blir allt viktigare i framtidens arbetsliv och utvecklingsmöjligheter på sikt ligger i vågskålen när kandidater jämför jobb. Tre av fyra procent vill läsa om utvecklingsmöjligheter i platsannonsen och lika många vill att frågan lyfts under intervjun.

Läs mer: Livslångt lärande ska få fler att jobba längre

 

5. Återkoppla löpande. Ingen information är i rekryteringssammanhang dålig information. 65 procent vill ha återkoppling så fort ett nytt steg tas kring rekryteringen.

Läs mer: Efter jobbintervjun - så gör du

 

6. Rekrytera för mångfald. 65 procent säger nej till att bli anställda för att de passar in i den rådande företagskulturen utan svarar att de i stället vill kunna bidra till eller tillföra något nytt. 

Läs mer: 7 tips för en inkluderande arbetsmiljö

Läs mer: Mångfald allt viktigare för företagen

 

7. Fråga inte om ålder. Ålder är något övergående och har inget att göra med hur en person presenterar. 61 procent vill slippa uppge ålder när de söker jobb.

Läs mer: Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden ökar

 

8. Presentera kollegorna. Det kanske kan upplevas skrämmande om hela teamet sitter med vid anställningsintervjun, men 61 procent av kandidaterna som svarat på undersökningen vill gärna träffa potentiella kollegor innan de tackar ja.

 

9. Gör din läxa – läs cv:t noggrant. Varför slösa tid på att ställa frågor som redan besvarats i cv:t? 57 procent har upplevt att den som anställer inte läst på cv, vilket ger ett oseriöst intryck. Om nu jobbsökaren lagt ner tid på att skapa ett cv, kan du lägga tid på att läsa det.

 

10. Prata lön. Hälften av jobbsökarna vill ha information om lön och villkor i platsannonsen och 69 procent vill prata lön under anställningsintervjun enligt undersökningen. Men avkräv inte löneanspråk under första intervjun –  jobbsökaren behöver tid att tänka igenom ditt förslag och  sätta sig in i sitt ansvarsområde, samt hinna tala med facket. Tänk på att det inte enbart är lönen som lockar de bästa medarbetarna

Läs mer: Konsultbolag lockar personal med avtal

 

11. Var tillgänglig. Närmare hälften av de tillfrågade svarar att det ofta är svårt att få tag på personer som kan svara på frågor om rekryteringen.

 

12. Glöm inte att lyssna. Det heter anställningsintervju av en orsak. Hade det bara handlat om att berätta om dig och företaget hade det hetat chefsmonolog i stället. 37 procent av de tillfrågade har upplevt att deras potentiella arbetsgivare har svårt att lyssna.

 

13. Skippa privata frågor. Håll dig till frågor som säger något om kompetens, personlighet och drivkraft i stället för att ställa frågor vars svar inte har någon som helst betydelse.

Läs mer: Frågorna du bör skippa på intervjun

 

14. Var tydlig med vad jobbet går ut på. Nästan en fjärdedel upplever att de ofta inte får tillräcklig information om vad deras arbetsuppgifter är och vad som förväntas av dem.

Läs mer: "Man måste vara mer cynisk än jag var" 

 

Källa: Rekryteringsföretaget TNG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Arbetsprov, tester – och total tystnad

Eleonor Björch Lowe lade många timmar på intervjuer och tester, och två dagar på ett arbetsprov. Sedan hörde hon ingenting. Hennes fall är inte unikt. Hur mycket ska en arbetssökande stå ut med?
Publicerad 30 oktober 2025, kl 06:03
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser utan återkoppling – 'Jag kände mig utnyttjad'. Illustration av ett sportlopp där huvudpersonen får se någon annan ta emot medalj.
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser med tester och arbetsprov – utan återkoppling. Läs Eleonors och Henriks berättelser om hur det känns att bli utnyttjad i jakten på ett jobb. Illustration: Mattias Käll.

Eleonor Björch Lowe hade en pirrig känsla i magen. Hon hade sökt ett spännande jobb i mediebranschen som hon verkligen ville ha, och företaget verkade gilla henne.

– De var jättenöjda efter första intervjun och ville gå vidare med mig. Det skulle först bli personlighetstest, IQ-test och sedan intervju med en högre chef. Och det var ju inga konstigheter, säger Eleonor Björch Lowe.

Processen rullade på, hon kände att hon verkligen hade en chans att få det här jobbet. Förlaget meddelade att de valt ut några få kandidater som skulle få göra ett arbetsprov i form av förslag på tre produkter som bolaget skulle kunna sälja.

– Det var ju en hel del jobb med att kolla marknaden för de här idéerna, hitta potentiella personer som kunde producera och kolla trender utomlands. Det krävdes mycket research och jag ägnade hela två arbetsdagar åt förberedelserna, dessutom under min semester.

Två veckor utan svar efter anställningsintervju

Eleonor Björch Lowe, kritisk till hur företag hanterar kandidater i rekryteringsprocesser.
Eleonor Björch Lowe. Foto: Privat.

Powerpointpresentationen, komplett med marknadsundersökning och allt, gick fint. Eleonor Björch Lowe upplevde att hon hade presterat sitt absolut bästa, cheferna var också nöjda och bad slutligen om referenser som de ringde upp och hade långa samtal med. Sedan hände … ingenting. 
Två veckor gick utan ett pip.

– Det kändes ju rätt konstigt så till slut skickade jag ett mejl, skrev lite glatt att jag var nyfiken på hur det gick.

Svaret som kom några dagar senare från en av cheferna blev en chock. ”Jag är jätteledsen att behöva meddela dig det här, men vi kommer inte tillsätta den här tjänsten.” Men han skrev även att om de hade gjort det, skulle Eleonor Björch Lowe ha fått jobbet. ”Vi var jättenöjda med allting.”

– Jag trodde att han skojade. Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något. Hade de åtminstone sagt att det var ett plötsligt beslut om nedskärningar, eller att jag var en av två slutkandidater och att den andra fick jobbet, så hade jag ju kunnat förstå. Men jag fick ingen förklaring.

Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något

En SEO-specialist (expert på sökordsoptimering) som vi kan kalla Henrik har en liknande upplevelse. Han blev kontaktad av ett företag som tyckte att han skulle passa perfekt hos dem. Kul att testa något nytt, tänkte Henrik.

Först blev det intervju, sedan ett mejl med tio djupgående frågor om hans arbetsprocesser och tidigare erfarenheter. Henrik svarade noggrant.

– Kort efter kom ytterligare tolv frågor som var ännu mer detaljerade, denna gång om Metaannonsering, målgruppsegmentering, kampanjuppföljning, konverteringsdrivande material och ett logiktest. Jag presterade nästan felfritt, berättar Henrik.

När arbetsprov blir obetalt arbete

Slutligen blev han kallad till en andra intervju, där attityden från arbetsgivaren var lite mer nonchalant. Frågorna haglade: ”Om jag ska köpa vårt företagsnamn i Google Sök, hur mycket får jag betala? Hur funkar egentligen budgivningen i Google Ads? Hur hade du ökat klicken i våra nyhetsbrev? Hur ser man vilken målgrupp som klickar var i ett nyhetsbrev?”

Henrik gjorde återigen sitt allra bästa och lite senare hörde företaget av sig och meddelade att de hade gått vidare med andra kandidater. Sådant händer, resonerade Henrik. Däremot efterlyste han feedback, men trots flera påstötningar fick han aldrig något svar på varför han ratats.

– Jag fattar att man inte kan ge feedback till alla som söker ett jobb. Men det var ju de som hörde av sig till mig! Lägger man då lägger ner timmar på långa tester och djupgående frågor borde man väl åtminstone få ett svar?

Han lämnades med en känsla av tomhet: ”Vad gör jag som inte duger? Hur undviker jag att göra samma misstag igen?”

– Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb. Men i dag jobbar jag på ett företag där rekryteringsprocessen var jättesmidig och där jag kände mig både sedd och uppskattad.

Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb

Eleonor Björch Lowe å sin sida,blev förbannad. Även hon kände sig utnyttjad.

– Jag gav dem alla de här idéerna, all min research. Jag säger inte att de tänkte stjäla mina idéer, men det var så det kändes.

Hon mejlade företaget och uttryckte sin besvikelse över hanteringen, och fick ett snorkigt svar från HR som menade att man inte kunde förvänta sig att få ett jobb bara för att man sökt det.

– Men det handlade ju inte om det, vilket jag också svarade dem. Utan om att jag lägger ner så mycket tid, lämnar mina referenser och sedan hör man ingenting förrän man själv kontaktar dem – det är så otroligt dåligt skött. Jag skickade faktiskt en faktura för 16 timmars arbetstid. Förväntade mig inte alls att de skulle betala, det var mest för att markera. Men de betalade.

Lärdomarna tog hon med sig till sitt nuvarande jobb på tidningsförlaget Aller Media, där hon själv har ett visst rekryteringsansvar. Då påminns hon om vikten av att visa respekt för arbetssökande och den tid de lägger ner.

– Man kan inte svara alla som söker personligen, men ett automatiserat mejl är bättre än inget alls. Viktigast av allt är att vara tydlig från början med hur rekryteringsprocessen går till, och att höra av sig även om det är för att meddela att man ännu inte har något besked.

Text: Pernilla Fredholm.