Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Du googlas när du söker jobb

Är du taggad i något ofördelaktigt sammanhang på Facebook? Det kan ligga dig i fatet nästa gång du söker jobb. Enligt en färsk undersökning kollar sju av tio arbetsgivare upp presumtiva medarbetare på Google och sociala medier. Tre av tio har ratat kandidater på grund av något de hittat på nätet.
Johanna Rovira Publicerad
Två personer tar i hand över skrivbord.
När du kommer till en jobbintervju är risken/chansen stor att rekryteraren googlat dig. Sju av tio arbetsgivare kollar upp arbetssökande på sociala medier, enligt Stockholms Handelskammare. Foto: Colourbox

Det blir allt vanligare att arbetsgivare googlar jobbsökande och kollar upp dem på Facebook, Twitter och Linkedin, visar Stockholms Handelskammares årliga undersökning. För sju år sedan var det bara ett av tio företag som gjorde bakgrundskontroller på nätet – i år uppger 72 procent av alla tillfrågade arbetsgivare att de kollar upp presumtiva medarbetare på sociala medier innan de anställer.

Tre av tio företag erkänner dessutom att de någon gång valt bort en kandidat på grund av något som dykt upp vid en sökning på internet. Även den siffran har ökat jämfört med tidigare år.

- Tänk efter innan du publicerar, är budskapet, säger Andreas Åström på Stockholms Handelskammare.

- Det gäller att vara uppmärksam, för även om du själv har gott omdöme kan din omgivning publicera något ofördelaktigt om dig. Det finns nog en uppsjö olika exempel – alltifrån festbilder till andra inlägg- på varför 30 procent av arbetsgivare sorterat bort kandidater.

Att städa sin nätprofil kan vara lättare sagt än gjort. Fram till år 2014 var det hart när omöjligt att få bort jobbiga länkar, men ett beslut i EU-domstolen tvingar Google och andra sökmotorer att ge EU-medborgare viss rätt att påverka sin egen så kallade träffbild. (Se faktaruta.)

Bemannings- och rekryteringsföretagen är klart mest benägna att googla jobbsökare. Undersökningen visar också att privata arbetsgivare är mer nitiska än personalchefer i offentliga sektorn i att kolla upp presumtiva medarbetare via såväl Google och sociala medier som genom kreditupplysningar och alkohol- och drogtester.

Men det är inte alla jobbsökande som nagelfars. Majoriteten av personalcheferna lägger krutet på högst en eller två slutkandidater. Vanligaste sättet att göra bakgrundskontroller är fortfarande att ta referenser. Bara två procent av de företag som deltagit i undersökningen struntar i att ta referenser.

- Man får inte glömma att det kan finnas fördelar med att förekomma på sociala medier också. Söker du jobb inom någon socialt område, som till exempel kommunikation, kan det faktiskt vara till din nackdel om arbetsgivaren inte hittar något alls om dig på de sociala medierna, säger Andreas Åström.

Rensa bort googleskeletten:

I detta Googleformulär kan du ange vilka länkar du vill ha bort och motivera varför. Google granskar länken och väger din begäran mot ett eventuellt allmänintresse (till exempel anses ekonomiska bedrägerier, tjänstefel, fällande domar och ditt offentliga uppträdande som tjänsteman som allmänintresse).

Får du rätt raderas inte informationen, men de besvärande länkarna dyker inte längre upp i sökmotorns länklista.

Får du nobben av Google kan du vända dig till Datainspektionen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.