Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så raderar du dina avtryck på nätet

Så raderar du dina avtryck på nätet och så svårt är det.
Publicerad
Kvinna intervjuar man och ser samtidigt festbilder på honom på sin skärm.
Illustration: Annika Huett

Radera konton på onlinetjänster

På sajten Justdelete.me kan man få information om hur lätt eller svårt det är att radera konton på olika onlinetjänster. De graderas i fyra nivåer, från lätta till omöjliga att radera. Det ger utförliga anvisningar om hur man raderar sitt konto. Sajten länkar också direkt till formulär eller inloggningar där man kan avsluta sitt konto, justdelete.me.

Lätt: Airbnb, Booking, Eventbrit.
Medelsvårt: Facebook, Mailchimp, Linkedin.
Svårt: Adobe, Skype, Paypal.
Omöjligt: Wordpress, Picasa, Evernote.

Försvinna på Google – det går!

2014 införde EU en regel som innebär att man har rätt att bli borttagen från sökmotorer som Google om sökresultaten är oriktiga, inte längre relevanta eller överflödiga. Regeln kallas The right to be forgotten, rätten att bli bortglömd.

Googla på ”Begäran om borttagning av sökresultat enligt europeisk dataskyddslag” och följ anvisningarna. Specifika sökresultat tas bort om personens integritet väger tyngre än allmänhetens intresse. När Google tar ställning till en förfrågan bedömer man även hänsyn till informationens aktualitet. Till exempel tas inte information om ekonomisk brottslighet, tjänstefel eller brottmålsdomar bort. Där anses allmänhetens intresse överväga det personliga.

Google poängterar också att även om sökresultatet tas bort så är det viktigt att kontakta den som är publiceringsansvarig. Annars kan det sökresultat man vill få bort ändå finnas kvar på webbsidan eller spridas vidare via delning i sociala medier eller via andra sökmotorer.

Raderas ur register

I de flesta fall är det mycket svårt att radera sina personuppgifter i register som hanteras av exempelvis myndigheter, företag och föreningar. En sajt med personuppgifter ägs ofta av ett företag som har utgivningsbevis, vilket i sin tur innebär att företaget har en grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas. Möjligheten att få personuppgifter raderade är därmed mycket små, om inte den ansvarige utgivaren samtycker. Alla personer över 16 år finns, liksom alla företag,  i de stora kreditupplysningsföretagens register. Man har inte rätt att bli struken ur de här registren.

Att slippa reklam och telefonförsäljare

På Spar, Statens personadressregister, kan du under rubriken Direktreklamspärr begära att din adress inte ska lämnas ut från registret för reklamändamål.

PÅ NIX-Telefon – nixtelefon.org – kan du spärra dina telefonabonnemang för telefonförsäljare.

Försäkringar mot näthat

Exempelvis försäkringsbolaget AIG har en så kallad integritetsförsäkring, som ger ett visst skydd mot kränkningar på internet.
Försäkringen lämnar ersättning för kostnader för att ta bort eller avindexera olaglig publicering om dig på nätet. Den täcker också juridisk hjälp, psykologiskt krisstöd och eventuellt inkomstbortfall. Försäkringen gäller även vid identitetsstöld. Kostnaden är 99 kronor per månad för en familj.

 

TEXT: CAJSA HÖGBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.