Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så raderar du dina avtryck på nätet

Så raderar du dina avtryck på nätet och så svårt är det.
Publicerad
Kvinna intervjuar man och ser samtidigt festbilder på honom på sin skärm.
Illustration: Annika Huett

Radera konton på onlinetjänster

På sajten Justdelete.me kan man få information om hur lätt eller svårt det är att radera konton på olika onlinetjänster. De graderas i fyra nivåer, från lätta till omöjliga att radera. Det ger utförliga anvisningar om hur man raderar sitt konto. Sajten länkar också direkt till formulär eller inloggningar där man kan avsluta sitt konto, justdelete.me.

Lätt: Airbnb, Booking, Eventbrit.
Medelsvårt: Facebook, Mailchimp, Linkedin.
Svårt: Adobe, Skype, Paypal.
Omöjligt: Wordpress, Picasa, Evernote.

Försvinna på Google – det går!

2014 införde EU en regel som innebär att man har rätt att bli borttagen från sökmotorer som Google om sökresultaten är oriktiga, inte längre relevanta eller överflödiga. Regeln kallas The right to be forgotten, rätten att bli bortglömd.

Googla på ”Begäran om borttagning av sökresultat enligt europeisk dataskyddslag” och följ anvisningarna. Specifika sökresultat tas bort om personens integritet väger tyngre än allmänhetens intresse. När Google tar ställning till en förfrågan bedömer man även hänsyn till informationens aktualitet. Till exempel tas inte information om ekonomisk brottslighet, tjänstefel eller brottmålsdomar bort. Där anses allmänhetens intresse överväga det personliga.

Google poängterar också att även om sökresultatet tas bort så är det viktigt att kontakta den som är publiceringsansvarig. Annars kan det sökresultat man vill få bort ändå finnas kvar på webbsidan eller spridas vidare via delning i sociala medier eller via andra sökmotorer.

Raderas ur register

I de flesta fall är det mycket svårt att radera sina personuppgifter i register som hanteras av exempelvis myndigheter, företag och föreningar. En sajt med personuppgifter ägs ofta av ett företag som har utgivningsbevis, vilket i sin tur innebär att företaget har en grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas. Möjligheten att få personuppgifter raderade är därmed mycket små, om inte den ansvarige utgivaren samtycker. Alla personer över 16 år finns, liksom alla företag,  i de stora kreditupplysningsföretagens register. Man har inte rätt att bli struken ur de här registren.

Att slippa reklam och telefonförsäljare

På Spar, Statens personadressregister, kan du under rubriken Direktreklamspärr begära att din adress inte ska lämnas ut från registret för reklamändamål.

PÅ NIX-Telefon – nixtelefon.org – kan du spärra dina telefonabonnemang för telefonförsäljare.

Försäkringar mot näthat

Exempelvis försäkringsbolaget AIG har en så kallad integritetsförsäkring, som ger ett visst skydd mot kränkningar på internet.
Försäkringen lämnar ersättning för kostnader för att ta bort eller avindexera olaglig publicering om dig på nätet. Den täcker också juridisk hjälp, psykologiskt krisstöd och eventuellt inkomstbortfall. Försäkringen gäller även vid identitetsstöld. Kostnaden är 99 kronor per månad för en familj.

 

TEXT: CAJSA HÖGBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university