Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Deckaren som kollar upp dig

Inte bara ministrar blir synade in i minsta söm när de tillträder. Utredaren Björn Ekelund anlitas även av andra arbetsgivare för att likt en privatdeckare forska på djupet inför anställningar.
Lina Björk Publicerad

När Alice Bah Kuhnke blev tillsatt som kulturminister i oktober fick hon genast ett formulär skickat till sig med frågor som: ”Har du någon gång tagit droger? Har du begått något brottsligt?” Alla lik i garderoben skulle ut. Allt skulle vara transparent.

Men det är inte bara kulturministern som synas i sömmarna. Vid anställningsintervjuer kräver arbetsgivarna ofta intyg och utdrag från allehanda register.

Ingen av oss har ett fläckfritt förflutet. Kanske ligger det en gammal bild på Facebook där du druckit några glas vin för mycket. Kanske har du en prick i straffre­gistret som återspeglar ditt galna ungdomsliv. Ska det få påverka en framtida anställning?

Troligtvis gör det inte det, menar Björn Ekelund, vd på Utredningsgruppen, som bland annat sysslar med företagsutredningar och bakgrundskontroller av arbetssökande.

– Den snabba slagningen i register säger egentligen ingenting om vem du är som person och vi är emot det missbruket som arbetsgivarna tycks ägna sig åt sedan några år tillbaka, säger han.

Att företag börjat intressera sig för sina anställdas privatliv är inget nytt. Men de senaste åren har antalet bakgrundskontroller ökat explosionsartat. På Utredningsgruppen i Falun har man märkt av trenden. Här tar man dock bara emot uppdrag som rör personer i ledande positioner, eller anställda som på något sätt kan påverka företagets framtid.

– Det första vi frågar arbetsgivaren är varför de vill göra en bakgrundskontroll och vad de vill ha ut av det. Därefter undersöker vi vilken roll den anställde ska ha, eftersom olika detaljer i utredningen kan få olika betydelse beroende på om du ska ha personal­ansvar, ekonomiansvar eller produktionsansvar.

Utredarna gör först en registerslagning som sveper igenom allt från sociala medier till offentliga myndigheter som Skatteverket, Kronofogden och Fastighetsregistret. Därefter går man vidare till andra cirkeln: ringer runt till forna arbetskamrater, grannar, chefer eller vänner. Man går såklart även igenom listan på meriter i cv:t och undersöker så att alla utbildningar och referenser stämmer, vilket de inte alltid gör.

– Det händer att folk fuskar med sina referenser och sätter upp en gammal kompis som chef. Grova utsvävningar som fejkade utbildningar och påhittade tjänster förekommer såklart, men den stora delen fusk handlar om försköningar. Man kanske överdriver storleken på ett projekt man jobbat med eller lägger till lite extra ansvar över arbetsuppgifter som man inte haft, säger Björn Ekelund.

Vad utredarna ger dina misstag för betydelse beror på vilken tjänst du söker. En ekonomichef kanske inte behöver vara social eller trevlig. En personalchef behöver inte vara ett ekonomiskt snille, men om det efter rundringningar visar sig att du inte är en sympatisk person kan det få konsekvenser för ledarskapet. Och kommer då att synas i den slutgiltiga analysen.

– Vi har alltid en tät kontakt med arbetsgivaren för att kolla om något är relevant för tjänsten. Annars blir det svårt att dra en gräns för hur mycket man kan ta reda på om en person.

Utredningsgruppen och andra företag som sysslar med företagsutredningar och bakgrundskontroller följer inte något särskilt regelverk för branschen, bortsett från lagen. I detta fall främst personuppgifts­lagen.

Utredarna informerar inte själva kandidaten som blir kollad, men uppmanar arbetsgivaren att göra det. Vissa uppgifter går dessutom inte att få ut utan att själv begära ut dem, exempelvis utdrag ur belastningsregistret.

– Vi är måna om den personliga integriteten. Det är också därför vi inte tar oss an uppdrag som rör anställda som inte har något ansvar på företaget. Det finns ingen anledning att kolla upp personer bara för sakens skull.

Däremot tycker Björn Ekelund att anställda borde lägga lite tid på att kolla upp sin potentiella arbetsgivare. Genom åren har Utredningsgruppen fått två förfrågningar om detta. Men han menar att det finns mycket att göra på egen hand. Det gäller bara att veta var man ska leta.

– Gör ett kontrollarbete så långt din kompetens räcker. Är företaget ett aktiebolag finns allt om dem i offentliga handlingar. Genom några slagningar hittar du årsredovisningar, omdömen, resultat, kunder, partner och leverantörer. Sedan är det bara att sätta sig och ringa runt. Att kolla upp sin arbetsgivare jämnar också ut styrkeförhållandena och visar att du bryr dig om var du ska spendera din tid.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university