
I Sverige finns cirka 145 000 personer med en funktionsnedsättning som får ersättning från Försäkringskassan. Myndigheten har frågat dem och deras anhöriga, samt organisationer som arbetar för personer med funktionsnedsättning, vad de vill att Försäkringskassan ska förändra för att bättre motsvara de behov som finns. Gemensamt för svaren är ett önskemål om mindre krångel och att kontakterna med Försäkringskassan ska bli enklare.
Försäkringskassan ska därför ändra sitt arbetssätt i grunden efter den enskildes behov så att möten ska bli enklare, tryggare och mer personliga. Under förra året testade myndigheten det nya sättet att jobba på fyra orter i landet.
Det nya arbetssättet ska uppnås genom sex löften:
- En kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden
- Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning
- Förenklade och samordnade uppföljningar
- Kortare väntetider på beslut
- En egen plan för framtiden för elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång
- Enklare digital kontakt med Försäkringskassan
Läs mer om vad varje löfte innebär.