Hoppa till huvudinnehåll
Sjukförsäkring

Arbetsgivare måste ange skäl för sjukintyg

Arbetsgivare kan kräva sjukintyg från första dagen om det finns särskilda skäl för det. Sedan den nya lagen trädde i kraft har den bara prövats ett fåtal gånger. Nu har en restauranganställd vägrat lämna intyg och fått rätt i tingsrätten.
Lina Björk Publicerad
Jonas Ekströmer/TT
Jonas Ekströmer/TT

Tidigare kunde bara Försäkringskassan kräva läkarintyg från första sjukdagen, men sedan en lagändring för sex år sedan kan arbetsgivare själva göra det.

Lagen välkomnades av arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv, som såg en möjlighet att förhindra missbruk av rätten till sjuklön och minska den korta sjukfrånvaron, skriver tidningen Lag och Avtal. Så blev inte fallet. Den korta sjukfrånvaron har istället ökat.

Arbetsgivare får dock inte begära sjukintyg slentrianmässigt, utan måste ge särskilda skäl för det. Exempelvis om du är under rehabilitering. Begäran ska också ske skriftligt.

Nu har en restauranganställd fått rätt i tingsrätten efter att ha vägrat att lämna sjukintyg från första dagen och blivit av med sin lön. Hon stämde sin arbetsgivare som varken lämnat en skriftlig begäran eller angav något rimligt skäl.
 

Du vet väl hur du gör när du blir sjuk?
 

Dag 1
Sjukanmäl dig genom personligt kontakt med din chef. Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från första dagen om det finns särskilda skäl. I vissa kollektivavtal står det att om arbetsgivaren kräver intyg från läkare ska han eller hon också ersätta kostnaden för besöket.

Dag 2-7
Första sjukdagen är karensdag och då får du ingen lön alls. Från den andra till sjunde dagen har du rätt till 80 procent av din lön från arbetsgivaren, om du gjort sjukanmälan.

Dag 7-14
Nu har du bara rätt till sjuklön om du skickar läkarintyg till din arbetsgivare. Det behöver inte framgå vilken sjukdom du har.

Dag 15
Från den 15:e dagen är det Försäkringskassan som betalar sjukpenning. Det är arbetsgivarens skyldighet att anmäla till kassan om en anställd är sjuk i mer än två veckor. Fortsätt att skicka läkarintyg till din arbetsgivare under sjukskrivningstiden.

Dag 15-90
Om det finns kollektivavtal på ditt jobb har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren som tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Dag 90 och framåt
Om du varit sjuk i mer än tre månader och omfattas av kollektivavtal, ska din arbetsgivare anmäla sjukdomsfallet till Collectum så att du får sjukpension som komplettering från Försäkringskassan.
Är du osäker på din arbetsgivares rutiner går det bra att ringa Collectum själv. Är du utan kollektivavtal får du sjukpenning från Försäkringskassan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Sjukförsäkring

De har redan skrotat karensen – ”En besparing”

Organisationen Sverok slopade karensavdraget för flera år sedan. Martin Odh, generalsekreterare, rekommenderar andra arbetsgivare att göra samma sak.
– Det är en besparing snarare än en kostnad, säger han.
David Österberg Publicerad 8 oktober 2026, kl 06:00
Martin Odh, generalsekreterare Sverok
Sverok har slopat karensen. Effekten är mindre sjuknärvaro och gladare medarbetare. Sjukskrivningarna har inte ökat, enligt Martin Odh, generalsekreterare. Foto: David Österberg

Frågan om karensavdraget är just nu en het politisk fråga. Partierna till vänster – S, V och MP – vill avskaffa avdraget, medan övriga partier vill behålla det.

På spelkulturförbundet Sverok slopade man karensen redan 2018.

– Vi slöt en överenskommelse med fackklubben. Det handlade om att möta medarbetarnas behov av flexibilitet och skapa en attraktiv arbetsplats, säger Martin Odh som sedan i våras är generalsekreterare på förbundet.

Bedömningen 2018 var att förändringen varken skulle kosta pengar eller spara pengar åt arbetsgivaren. Men i dag tror Martin Odh att förändringen har inneburit en besparing. Därför rekommenderar han andra arbetsgivare, åtminstone på tjänstemannasidan, att göra likadant.

– Ur ett långsiktigt perspektiv tror jag att slopad karens är en besparing i form av friskare medarbetare och en attraktivare arbetsplats. Det dyraste man kan göra är att behöva rekrytera ny personal.

Så mycket kan ett slopat karensavdrag kosta

Arbetsgivarorganisationerna i Sverige motsätter sig slopat karensavdrag. Att betala sjuklön från första dagen skulle leda till ökade kostnader och minskade intäkter för företagen på upp till 40 miljarder kronor om året, enligt Svenskt Näringsliv.

Andra kalkyler är försiktigare. Enligt Riksdagens utredningstjänst skulle ett slopat avdrag öka sjuklönekostnaderna med mellan tolv och 21 miljarder kronor.

De fackliga organisationerna är splittrade i sin syn på karensavdraget. Paraplyorganisationen LO, som samordnar 13 fack på arbetarsidan, anser att det bör tas bort, medan de 12 TCO-förbunden tycker olika.

Unionen vill sänka karensavdraget

Det största tjänstemannaförbundet Unionen förespråkar en medelväg, där karensavdraget blir mindre än i dag men inte tas bort helt. Då minskar pressen att jobba när man är sjuk, utan att sjukförsäkringen riskerar att missbrukas.

Enligt Unionen slår karensavdraget olika hårt mot olika människor. Den som ofta träffar andra på jobbet eller har ett yrke med hög smittorisk drabbas hårdare. Kvinnor har också fler sjukdagar än män. Dessutom är ersättningen lägre i Sverige än i många andra länder. Vid exempelvis tre dagars sjukfrånvaro ersätts i Sverige cirka 53 procent av inkomsten – medan flera jämförbara länder ligger på mellan 80 och 100 procent.

På Sverok har man inte haft ökade sjuklönekostnader sedan avdraget slopades.

– Vi kan inte se att medarbetare sjukskriver sig när de inte är sjuka. Slopad karens innebär dels att man slipper känna sig tvingad att komma till kontoret när man är sjuk, dels att smittorisken minskar. Dessutom visar vi att vi är en attraktiv arbetsplats som bryr oss om våra medarbetare, säger Marin Odh.

Så fungerar karensavdraget

  • Karensavdraget är ett avdrag på sjuklönen när en anställd blir sjuk.
  • Avdraget motsvarar 20 procent av den sjuklön som den anställde beräknas få under en genomsnittlig arbetsvecka.
  • Avdraget är ungefär 1 500 kronor för den som tjänar 40 000 kronor i månaden.