Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så avslöjar du ett fejkat cv

Allt fler skickar falska handlingar när de söker jobb. Fusket kan kosta en arbetsgivare hundratusentals kronor. Men det finns knep för att avslöja bedragarna.
David Österberg Publicerad 13 juni 2019, kl 15:25
Att inte granska uppgifterna i ett cv med kritisk blick kan bli ett extremt dyrköpt misstag. Illustration: Linnea Blixt

Du har anställt en ung ingenjör. Personen är nyexaminerad från Chalmers med fina betyg, är trevlig och socialt kompetent. Med andra ord ett riktigt kap i en tid med ingenjörsbrist. Efter några veckor börjar du märka att personen saknar grundläggande teknisk kompetens och har svårt att samarbeta med de andra ingenjörerna på företaget. Orsaken visar sig vara att kandidaten ljugit om sin examen och att rekryteringen därmed varit ett kostsamt misstag.

En felrekrytering kostar en arbetsgivare i snitt 700 000 kronor, enligt en uträkning från bemanningsföretaget Poolia. Det finns med andra ord flera bra anledningar att göra noggranna kontroller av den man funderar på att anställa.

Nära 60 procent av alla arbetsgivare har varit med om att kandidater har förvanskat uppgifter om sig själva i en rekryteringsprocess, enligt en rapport från Stockholms handelskammare. Vanligast är att ljuga om erfarenheter, tidigare lön och examen. Rapporten visar också att fyra av tio arbetsgivare har låtit bli att gå vidare med en kandidat på grund av att personen lämnat felaktiga uppgifter.

Polisanmälan krävs för att vi ska kunna stävja verksamheten

De senaste åren har det blivit vanligare att personer försöker fuska sig till jobb genom att skicka in falska utbildningsdokument. En anledning är att det numera är lätt att nå personer som vill köpa förfalskningarna via webbplatser och sociala medier, enligt Universitets- och högskolerådet, UHR.

– Det här förekommer över hela världen och är inget unikt för Sverige. Med sociala medier och internet får förfalskare lättare att marknadsföra sig. De får ett forum, en plattform och kan nå väldigt många kunder, säger Cecilia Ulfsdotter, enhetschef på UHR.

Myndigheten ansvarar bland annat för att bedöma utländska utbildningar och att göra äkthetskontroller. Enligt UHR förekommer i huvudsak tre typer av förfalskningar:

I den första kategorin finns företag som säljer utbildningsdokument utan att erbjuda någon utbildning. Ibland måste köparen skicka in någon enklare uppgift eller uppsats, men oftast skickar bluffuniversitetet examensbeviset utan motprestation.

I den andra kategorin finns företag som säljer förfalskningar av examensbevis från riktiga universitet, både svenska och utländska.

Slutligen förekommer det också att privatpersoner själva gör förfalskningar av gymnasiebetyg eller andra utbildningsdokument.

För en arbetsgivare gäller det att lägga lite tid på att kolla att dokumenten verkligen stämmer, enligt Cecilia Ulfsdotter.

– Det är viktigt att begära in utbildningsbevisen, helst i original. Åtminstone från dem som går vidare i rekryteringsprocessen. Vi är medvetna om att det tar lite tid, men anser att det är väl investerad tid. Handlar det om svenska lärosäten går det att ringa och fråga om en person verkligen har en examen därifrån. Handlar det om utländska lärosäten är det lite svårare. Då kan man vända sig till oss, vi är medvetna om att det inte är så lätt. Vi har lång erfarenhet av att granska utbildningsdokument och har kontakter med lärosäten över hela världen.

Varför är det viktigt att upptäcka förfalskningar?
– Om någon hävdar att han eller hon har en viss utbildning men inte har det kan det få ödesdigra konsekvenser. Att använda sig av falska utbildningsdokument är kriminellt och kallas för åberopande av falsk urkund. Det är inte heller moraliskt okej att lura sig till en anställning.

Finns det en gråzon här? Är det kriminellt att hävda att man kan Excel eller är en fena på Powerpoint, trots att man inte är det?

– Det vi pratar om är förfalskningar av hela examina eller andra utbildningsdokument, inte om att överdriva sina kunskaper i Excel. Det handlar om förfalskningar.

UHR anser att arbetsgivare ska polisanmäla om de upptäcker att en kandidat använder sig av falska dokument.

– Polisanmälan krävs för att vi ska kunna stävja den här typen av verksamhet. Det gäller också om man har insett att man har anställt någon som använt sig av falska utbildningsdokument.

Myndigheten vill också se ett namnskydd av begreppen universitet och högskola. I dag får vem som helst kalla sin verksamhet för exempelvis universitet, vilket kan vara en förklaring till att det finns bluffuniversitet även i Sverige. I Danmark, Norge och Island är begreppet skyddat och länderna har också betydligt färre bluffskolor än Sverige, enligt UHR.

När Stockholms handelskammare frågade arbetsgivare vilken typ av bakgrundskontroll de gör kom referenstagning på första plats. Drygt 97 procent av de företag som gör kontroller kollar kandidaternas referenser.

Att ta reda på mer om tidigare anställningar var också ganska vanligt: 77 procent av arbetsgivarna gjorde det. Utbildningshistorik kom på tredje plats – 60 procent av de arbetsgivare som gör bakgrundskontroller tar reda på om kandidaten verkligen har den utbildning hen säger sig ha.

Det är däremot ovanligt att kolla kandidaternas inkomstuppgifter, frånvaro via Försäkringskassan eller privatekonomi.

Bluffuniversitet – Varningstecken

  • Namnet är likt namnet på ett riktigt universitet (exempelvis Standford University i stället för Stanford University).
  • Namnen innehåller ofta orden ”American”, ”International” eller ”Global”.
  •  Prisuppgifter avser kostnaden för utbildningsdokumenten, inte terminsavgiften.
  • Universitetet betonar att det inte är ett bluffuniversitet.
  • Antagnings- och examenskrav är minimala och examen erhålls inom mycket kort tid.

Källa: UHR

Ledarskap

Chefers arbetsmiljö glöms bort

Stress och en ohållbar arbetssituation. Det är vardagen för många av landets chefer. Trots det faller ansvaret för deras arbetsmiljö ofta mellan stolarna. Den slutsatsen drar Arbetsmiljöverket efter att ha inspekterat 1 100 företag.
Ola Rennstam Publicerad 25 april 2024, kl 08:01
Dålig arbetsmiljö för chefer. En kvinnlig chef masserar sin handled och en manlig chef har hela sin datorskärm täckt med kom ihåg-lappar.
När Arbetsmiljöverket inspekterade arbetsmiljön för chefer i privat sektor fann man brister på 65 procent av fallen. Foto: Colourbox.

I juni 2022 inledde Arbetsmiljöverket en stor insats med fokus på chefer inom privat sektor. Sammanlagt gjordes 1 100 inspektioner under ett och ett halvt års tid – och nu är rapporten klar. Den visar att myndighetens inspektörer fann brister i arbetsmiljöarbetet på 65 procent av de inspekterade företagen. 

Insatsen har fokuserat på första linjens chefer, alltså de chefer som är närmast medarbetarna.

– Det är yrkesgrupp som ofta pressas både uppifrån och nedifrån i organisationen, vilket kan leda till stress och en ohållbar arbetsmiljö, säger Malin Cato, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket.

Chefers arbetsmiljö glöms bort

Rapporten visar att ansvaret för chefernas arbetsmiljö ofta faller mellan stolarna. Första linjens chefer exkluderas från medarbetarundersökningar, skyddsronder och medarbetarsamtal. Malin Cato anser att chefernas arbetsmiljö behöver lyftas och synliggöras.

Malin Cato, Arbetsmiljöverket

– På många företag är det inte självklart att tänka på cheferna som vanliga arbetstagare. En chef är också en medarbetare, som behöver en bra arbetsmiljö för att kunna vara ett bra stöd åt andra. Om chefen har en bra arbetsmiljö är chansen större att medarbetarna har det, säger hon.

Varför glöms chefernas arbetsmiljö bort?
– Inspektionerna har visat att den person som ansvarar för första linjens chefers arbetsmiljö, det vill säga dennes chef, inte alltid har förstått att det ingår i arbetsuppgifterna. Många saknar också tillräcklig kunskap inom arbetsmiljöområdet. Risken är att de arbetsmiljöfrågor som berör chefer inte tas om hand och det kan i sin tur leda till ohälsa och olyckor.

Arbetsmiljöombud saknas för chefer

Arbetsmiljöverket påpekar att första linjens chefer ofta saknar arbetsmiljöombud*. I många fall finns arbetsmiljöombud på arbetsplatsen men de representerar medarbetarna gentemot arbetsgivaren.

– Cheferna ses ofta som arbetsgivarrepresentanter och som en motpart. Här har arbetsmiljöombuden en viktig roll i att påtala arbetsmiljörisker. Även chefer kan behöva arbetsmiljöombud, säger Malin Cato.

Arbetsmiljöverket understryker att majoriteten av de inspekterade företagen har åtgärdat de påpekade bristerna.

*Inom Unionen benämns rollen "arbetsmiljöombud" men lagstiftningen och Arbetsmiljöverket använder benämningen  "skyddsombud".