Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Pilotstrejken avblåst

Sent på torsdagskvällen kom besked om att SAS pilotstrejk är över. Pilotfacket har fått igenom flera av sina krav, men beklagar samtidigt att passagerarna drabbats av konflikten.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Fredrik Persson/TT
Fredrik Persson/TT

Efter nästan sju dagars strejk kunde pilotfacket och SAS enas kring ett nytt kollektivavtal på torsdagen. Det var den 26 april som 1 400 piloter i Sverige, Danmark och Norge gick ut i strejk för högre löner och bättre lönevillkor. Piloterna krävde ett lönelyft på 13 procent.

Bakgrunden till kravet var att bolagets personal gick med på lägre löner och pensioner när SAS var nära en konkurs 2012. Piloterna menar att de nu hör till de sämst betalda piloterna i Europa och vill därför ha kompensation när det under några år har gått bättre för bolaget. SAS bud var till en början en löneökning på 2,3 procent per år. Efter förhandlingarna mellan parterna blev det till slut en ökning på knappt 11 procent över tre år.

– Vi är glada att vi har fått till ett nytt avtal, även om vi är ledsna att det drabbade passagerarna, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk Pilotförening, enligt SVT.

Pilotfacket har också fått gehör för sitt krav att begränsa bolagets möjligheter att ta in lägre betalda underleverantörer.  Piloterna har även krävt mer förutsägbara arbetstider. Enligt Wilhelm Tersmeden ökar andelen piloter som har förutsägbara scheman från 40 till 60 procent med det nya avtalet.

– Det allra viktigaste för oss har varit att säkra att våra medlemmar inte mister jobben och att de har anställningstrygghet. Det har vi lyckats med och samarbetsavtalen ingår nu som en del av kollektivavtalet, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: "Hårt tryck på markpersonalen"

Sedan strejken bröt ut har drygt 4 000 flygningar ställts in och omkring 360 000 resenärer drabbats. SAS har inte gått ut med några uppgifter om vad konflikten kostat.

Men enligt analytiker handlar det om 60-80 miljoner kronor per dag som strejken pågick. I tisdags permitterades 930 kabinanställda och 70 anställda som arbetar med bagagehantering i Norge.

Enligt Unionens chefsjurist Martin Wästfelt är den typ av permitteringar som gjordes i Norge inte möjliga i Sverige.

– Idén från arbetsgivarens sida med att kunna permittera är att slippa betala lön. Men sedan las (lagen om anställningsskydd) infördes finns det en regel som, med några undantag, säger att den som permitteras ska ha samma lön som om personen hade fått behålla sina arbetsuppgifter, säger han.

Svenska privatanställda tjänstemän har aldrig kunnat permitteras, då de varit månadsavlönade och inte fått betalt för arbete per timme.

– Det saknas kollektivavtalsregler och lagregler till stöd för permitteringar utan lön för tjänstemän i Sverige. Det skulle också kunna vara en otillåten konfliktåtgärd i strid med fredspliktsreglerna, säger Martin Wästfelt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Strejk

Unionen trappar upp Teslastriden

Trycket ökar i Teslakonflikten. Idag varslar Unionen om blockad mot J&B Maskinteknik AB, som utför service på Teslas verkstäder.
– Syftet är att försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef.
Ola Rennstam Publicerad 7 november 2024, kl 15:32
Unionen trappar upp Teslastriden. Till vänster en bilverkstad, till höger en Tesla-bil.
Unionen lägger nya sympatiåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal. Åtgärderna innebär att J&B Maskinteknik inte får lov att laga viktig utrustning på Teslas verkstäder runt om i landet. Foto: Fredrik Sandberg/TT/David Zalubowski/AP.

Teslastrejken har pågått i drygt ett år. Hittills har fackförbundet IF Metalls försök att få till kollektivavtal på Elon Musks bilföretag varit fruktlösa. Teslas svenska dotterbolag har ständigt hittat nya sätt att runda fackens olika blockader och tycks inte ha några planer på att vika sig.

Unionen gav sig in i konflikten i början av maj. Då varslade förbundet om blockad mot Dekra Industrial AB, som bland annat utför besiktning av de fordonslyftar som Tesla använder vid sina verkstäder. Därefter har Unionen varslat om sympatiåtgärder mot två andra företag i samma bransch i syfte att öka trycket i frågan.

Konflikten mot Tesla utökas

I måndags eskalerade konflikten ytterligare när Unionen varslade om blockad mot Tekniska Verken. Dessa sympatiåtgärder gäller arbete vid Teslas laddstationer i Linköping och Katrineholm. Och nu är det dags igen. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad vid J&B Maskinteknik AB. Företaget utför regelbundet service och lagning av viktig utrustning vid Teslas verkstäder. Sympatiåtgärden innebär att J&B kommer vara förhindrade att utföra dessa uppgifter framöver. Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt tror att åtgärderna kommer bli kännbara för Tesla.

– Vår bedömning är att det kommer försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, det här är lite bredare än tidigare varsel. Syftet är att understödja IF Metall och hjälpa dem att öka trycket på Tesla så att de tecknar kollektivavtal, säger han.

Kan Tesla inte bara anlita en annat företag som lagar deras utrustning? 
Absolut, självklart är det en fråga som vi följer. Men vi bedömer att det finns ett kunnande hos våra medlemmar på J&B som inte är helt enkelt att ersätta.

Vilken effekt har Unionens tidigare sympatiåtgärder haft?
If Metall uppger att våra åtgärder har gjort det besvärligt och kostsamt för Tesla att bedriva sin verksamhet, men uppenbarligen inte tillräckligt besvärligt så att de valt att teckna avtal. 

Unionen har en hel del medlemmar på Tesla, vad säger de om era konfliktåtgärder och vill de ha kollektivavtal?
– Det finns en pågående dialog. Som alltid i medlemsgrupper finns det olika uppfattningar men jag bedömer att det finns en acceptans hos våra medlemmar på Tesla kring sättet vi i Unionen gör det här på.

Unionens sympatiåtgärder mot Tesla

J & B Maskinteknik Aktiebolag
Unionen varslade den 7 november. Företaget utför regelbundet arbete på Teslas verkstäder med att bland annat serva och laga viktig utrustning som behövs på en verkstad. Konflikten bryter ut den 19 november - om Tesla inte tecknar kollektivavtal innan dess.

Tekniska Verken AB
Unionen varslade den 4 november.  Företaget installerar och underhåller Teslas laddstationer, blockaden syftar till att förhindra att el nyansluts till Teslas laddstolpar i Katrineholm och Linköping. Konflikten bryter ut den 15 november.

Kiwa Sweden AB, DEKRA Industrial AB, Qvalify AB
Sympatiåtgärder på DEKRA Industrial AB (14 maj), KIWA Sweden AB (4 juli) och Qvalify AB (3 oktober). Samtliga företag besiktigar utrustning som Tesla använder på sina verkstäder.