Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Bilindustriakut eller statligt ägande

Volvo Personvagnar är till salu. Regeringen värjer sig envist mot att staten går in som ägare. Men varför duger skattebetalarnas pengar när bankerna ska räddas? Har staten kompetens att driva bank men inte bilföretag?
Björn Öijer Publicerad

Det började med att författaren Göran Greider föreslog ett statligt övertagande av Volvo PV som ett led i ett stort högteknologiskt industriprojekt för att producera världens ledande klimatbil. Rolf Wolff, rektor vid Handelshögskolan i Göteborg, hakade på och menade att extraordinära tider kräver extraordinära lösningar.

När de svenska kronjuvelerna Volvo PV och Saab Automobile såldes till biljättarna Ford och GM på andra sidan Atlanten var det få som ropade på statliga ingripanden. Affärerna sågs som nödvändiga för att personbilar skulle kunna fortsätta utvecklas och tillverkas i Sverige. Nu är läget ett annat. Denna vecka återvänder cheferna för Ford, GM och Chrysler till kongressen, förhoppningsvis med något mer än mössan i handen den här gången. Annars lär det inte bli några 25 miljarder dollar ytterligare i lånegarantier.

Men kongressens lånegarantier är inte avsedda för Volvo och Saab. Enligt Financial Times pressar ägarna på för att Sveriges regering ska kliva in och rädda företagen. På måndagen meddelade också Ford att man byter strategi och nu kan tänka sig att sälja Volvo PV. Kön av villiga spekulanter är dock obefintlig.

En opinionsundersökning beställd av Sveriges Ingenjörer och publicerad i Dagens Nyheter visar att sju av tio vill att staten går in som tillfällig ägare i Volvo PV, om de amerikanska ägarna inte kan trygga företagets framtid.

Såväl Göteborgs kommunalråd Göran Johansson (s) som Unionenklubbens ordförande på Volvo, Stig Axelsson, är positiva till en sådan lösning om man inte hittar en ny industriell ägare, som kan tillföra kapital.

Fredrik Reinfeldt (m), Anders Borg (m) och Maud Olofsson (c) slår ifrån sig. Det är för tidigt att tömma skafferiet. Staten är inte rätt ägare till bolag inom fordonsindustrin. Problemen är självförvållade. Volvo tillverkar fel bilar och säljer för dåligt på en global marknad präglad av överkapacitet. Branschstöd kan förhindra nödvändig strukturrationalisering. EU:s regler hindrar direktstöd till annat än forskning och utveckling. Så lyder argumenten.

Färska siffror från Bil Sweden visar på en bilförsäljning i fritt fall. I november registrerades 36 procent färre nya bilar jämfört med samma månad i fjol. Saab minskade med hela 45 procent och Volvo med 40 procent.

Endast miljöbilarna ökade - med något blygsamma sju procent. En ökning som äventyras av flera politiska beslut: slopad miljöbilspremie från 1 juli 2009, slopad gratis boendeparkering för miljöbilar i Stockholms innerstad och avskaffad befrielse från trängselskatt från årsskiftet.

De tusentals anställda som varslats inom bilindustrin och dess underleverantörer och deras arbetskamrater som ännu har jobbet kvar undrar nog:

Varför kan staten ta över en investmentbank som Carnegie men inte ett krisdrabbat bilföretag? Varför räcker kompetensen på ett område men inte på ett annat? Är det så mycket bättre att ösa ut pengar via något slags bilindustriakut i stället för att säkra strategiskt viktiga företag genom ett tillfälligt ägande? Politik är att vilja, som en tidigare statsminister formulerade det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.