Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Bilindustriakut eller statligt ägande

Volvo Personvagnar är till salu. Regeringen värjer sig envist mot att staten går in som ägare. Men varför duger skattebetalarnas pengar när bankerna ska räddas? Har staten kompetens att driva bank men inte bilföretag?
Björn Öijer Publicerad 1 december 2008, kl 17:02

Det började med att författaren Göran Greider föreslog ett statligt övertagande av Volvo PV som ett led i ett stort högteknologiskt industriprojekt för att producera världens ledande klimatbil. Rolf Wolff, rektor vid Handelshögskolan i Göteborg, hakade på och menade att extraordinära tider kräver extraordinära lösningar.

När de svenska kronjuvelerna Volvo PV och Saab Automobile såldes till biljättarna Ford och GM på andra sidan Atlanten var det få som ropade på statliga ingripanden. Affärerna sågs som nödvändiga för att personbilar skulle kunna fortsätta utvecklas och tillverkas i Sverige. Nu är läget ett annat. Denna vecka återvänder cheferna för Ford, GM och Chrysler till kongressen, förhoppningsvis med något mer än mössan i handen den här gången. Annars lär det inte bli några 25 miljarder dollar ytterligare i lånegarantier.

Men kongressens lånegarantier är inte avsedda för Volvo och Saab. Enligt Financial Times pressar ägarna på för att Sveriges regering ska kliva in och rädda företagen. På måndagen meddelade också Ford att man byter strategi och nu kan tänka sig att sälja Volvo PV. Kön av villiga spekulanter är dock obefintlig.

En opinionsundersökning beställd av Sveriges Ingenjörer och publicerad i Dagens Nyheter visar att sju av tio vill att staten går in som tillfällig ägare i Volvo PV, om de amerikanska ägarna inte kan trygga företagets framtid.

Såväl Göteborgs kommunalråd Göran Johansson (s) som Unionenklubbens ordförande på Volvo, Stig Axelsson, är positiva till en sådan lösning om man inte hittar en ny industriell ägare, som kan tillföra kapital.

Fredrik Reinfeldt (m), Anders Borg (m) och Maud Olofsson (c) slår ifrån sig. Det är för tidigt att tömma skafferiet. Staten är inte rätt ägare till bolag inom fordonsindustrin. Problemen är självförvållade. Volvo tillverkar fel bilar och säljer för dåligt på en global marknad präglad av överkapacitet. Branschstöd kan förhindra nödvändig strukturrationalisering. EU:s regler hindrar direktstöd till annat än forskning och utveckling. Så lyder argumenten.

Färska siffror från Bil Sweden visar på en bilförsäljning i fritt fall. I november registrerades 36 procent färre nya bilar jämfört med samma månad i fjol. Saab minskade med hela 45 procent och Volvo med 40 procent.

Endast miljöbilarna ökade - med något blygsamma sju procent. En ökning som äventyras av flera politiska beslut: slopad miljöbilspremie från 1 juli 2009, slopad gratis boendeparkering för miljöbilar i Stockholms innerstad och avskaffad befrielse från trängselskatt från årsskiftet.

De tusentals anställda som varslats inom bilindustrin och dess underleverantörer och deras arbetskamrater som ännu har jobbet kvar undrar nog:

Varför kan staten ta över en investmentbank som Carnegie men inte ett krisdrabbat bilföretag? Varför räcker kompetensen på ett område men inte på ett annat? Är det så mycket bättre att ösa ut pengar via något slags bilindustriakut i stället för att säkra strategiskt viktiga företag genom ett tillfälligt ägande? Politik är att vilja, som en tidigare statsminister formulerade det.

Övrigt

Tips: 5 poddar för dig som jobbar

Tidningar och böcker i all ära, men ibland lär man sig bättre genom att lyssna på andras samtal.
Noa Söderberg Publicerad 12 oktober 2023, kl 06:00
En bok med ett par hörlurar runt och en kopp kaffe ovanpå.
Populärvetenskap, nördigt om pension eller mens på jobbet. Det finns poddar om arbetslivet som täcker det mesta. Här är 5 kanontips på lyssning. Foto: Colourbox.

1. FACK YOU!

Tre förtroendevalda från IF Metall pratar fackliga frågor och siktar brett: las, ledarskap, studiecirklar på jobbet och allt däremellan. Ofta med en expert som gäst. Kallar sig ”Sveriges största tvärfackliga podcast”.

2. MINPENSIONSPODDEN

Nördigt om pensionen och hur du kan påverka den. Ges ut av de svenska försäkringsbolagens branschorganisation tillsammans med staten. Ett av de senaste avsnitten gästas av Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

3. AI-PODDEN MED ATHER GATTAMI

Populärvetenskaplig teknikpodd med fokus på AI. Intervjuer med forskare, företagsledare och personer i produktion. Ett spännande exempel är en intervju med batteriföretaget Northvolts forskningschef för maskininläring.

4. JOBBFIKA

En podd från arbetsmiljöorganisationen Prevent om det gränslösa arbetslivet, mentorskap, mens på jobbet och mycket mer.

5. MÅNSKOTT

Nystartad dokumentärpodd om techvärldens baksidor. Till första säsongen utlovas avsnitt om världens största digitala bankrån och algoritmer som gör mer skada än nytta.