Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Okej att prata politik på jobbet?

Om några dagar går vi till val. På många håll diskuteras politik livligare än någonsin. Kanske även på jobbet. Men är det okej? Och hur gör vi det bäst?
Petra Rendik Publicerad
Colourbox (montage Magdalena Taubert)
Var tredje person tycker att politik är ett mycket dåligt eller ett ganska dåligt samtalsämne på jobbet. Det visar Manpowers undersökning ”Work life” från i våras som bygger på svar från 1 700 personer. Colourbox (montage Magdalena Taubert)

Att prata politik och samhällsfrågor kan vara både roligt och viktigt men det kan också leda till konflikter när vi tycker olika. Partipolitik är helt enkelt ett känsligt ämne. Att avslöja vilket parti du ämnar rösta på nu på söndag är något som långt ifrån alla är bekväma med.

Särskilt på jobbet.

Var tredje person tycker att politik är ett mycket dåligt eller ett ganska dåligt samtalsämne på jobbet. Det visar Manpowers undersökning ”Work life” från i våras som bygger på svar från 1 700 personer. Chefer och yngre medarbetare är dock mer benägna att prata politik på sin arbetsplats.

Varför är det så känsligt att prata politik på fikarasterna då? Det är inte sällan vi pratar om allt annat med våra kollegor.

Det finns flera orsaker menar psykologen Johan Grant, på Organisationspsykologerna.

– Våra politiska uppfattningar är nära förknippade med vår identitet, alltså hur vi uppfattar oss själva, våra ideal och våra värderingar. Det är också en social markör som berättar vilken ”typ” man är, gott hjärta, rationell, smart och så vidare. Det är därför naturligt att det finns starka känslor förknippade med våra politiska uppfattningar.

Kulturen på många svenska arbetsplatser är också ofta problematisk, det råder ett konsensusideal som säger att det är bäst om alla är sams hela tiden. Vilket inte öppnar upp för diskussioner om politik. Argumentation och ett visst mått av ”gräl” är tabu på jobbet fast det egentligen kan vara utvecklande och lärande tycker Johan Grant.

Vett och etikettexperter brukar gärna råda till att låta bli laddade ämne som politik, pengar och religion på jobbet just för att stämningen kan bli otrevlig.

Men Johan Grant är av en annan åsikt.

– Jag tycker definitivt att det är önskvärt att vi kan prata politik med varandra på våra arbetsplatser. Det är en viktig grund för demokratin. Vi kan må bra av att tala om politik, men om vi kan göra det på ett sätt som gör att vi förstår varandra och oss själva bättre.

Hur gör man det?

Johans tips är att sätta upp spelregler för hur man diskuterar politik på jobbet. När det ändå är valtider, passa på att syna samtalsklimatet på jobbet generellt.

Sist men inte minst handlar det om en sådan enkel sak som hyfs.

– Vi uttrycker oss hyfsat mot varandra. I stället för att kalla en kollega rasist så kan du säga ” jag tycker inte om din uppfattningar om invandring”, säger Johan Grant.

 

Hej, upplever du att det pratas mer politik på jobbet nu när det är valår?

Känner du dig bekväm med att prata politik med kollegorna eller låter du helst bli?


Björn Nilsson, teknisk projektledare, H&M. Stockholm

Det pratas otroligt mycket politik på mitt jobb. Det började redan i våras för att nu med några dagar kvar eskalera. Jag pratar själv aldrig politiska åskådningar med mina kollegor. Det gör jag med mina vänner i stället och det bara för att jag inte vill framstå som en politruk.


Pia Stjärnvind, chef marknad & publik, Riksteatern. Stockholm.
Diskussionerna är naturligtvis livliga i korridorerna men jag upplever att det finns en politisk medvetenhet generellt på mitt jobb, oavsett om det är valtider eller inte.

Vi har ett bra diskussionsklimat och en respektfull ton mot varandra, så jag känner mig helt trygg att prata politik. Med de extrema högervindar som blåser i samhället idag behöver vi våga stå upp för medmänsklighet, rättvisa och demokrati i alla sammanhang vi kan, även de gånger det känns obekvämt.


Robin Persson, handläggare, Leg Communication, Skellefteå
Jag har märkt av en ökning av politiska diskussioner på min arbetsplats, främst under raster och i köket såklart. Jag väljer att förhålla mig så neutral som möjligt och pratar helst inte partipolitik. Men det är alltid roligt och intressant att lyssna på mina kollegors åsikter. 

Tips för att prata politik på jobbet

  • Sätt upp spelregler för hur man diskuterar politik. Syna samtalsklimatet på jobbet. Hur beter vi oss mot varandra?
  • Uppskatta att höra andras åsikter och försök lära dig andra perspektiv än dina egna. Klarar du inte det så acceptera att det finns de som tycker annorlunda än du och inse att det är bra och nödvändigt, även om du inte gillar åsikterna.
  • Säg vad du tycker men uttryck er på ett hyfsat sätt mot varandra, det är trots allt en arbetsplats. I stället för att slänga ut anklagelser vitt och brett, säg att du har en annan uppfattning.
  • Respektera om någon inte vill delta i diskussionerna. Respektera också att du aldrig kan tvinga på någon en åsikt.
  • Uppstår det ofta tjafs när ni har olika åsikter, oavsett ämne, så kan ni ha djupare problem på arbetsplatsen. Då behöver chefen ta itu med det.

Johan Grant

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.