- Beskedet innebär ett erbjudande om att skulderna ska betalas tillbaka successivt. Man ska också reglera hur leveranserna ska gå till, vilka kredittider som ska gäller och så vidare. Och eftersom såna här skulder, alltså försenade betalningar, innebär att leverantörerna ju också kan kräva dröjsmålsränta så kommer eventuella uppgörelser också att inkludera det, säger han.
- När Saab sen får fullt i sin kassakista så ska man betala av skulderna, eller resterna av dem, och så är det klart så att säga. Det är vad det hela går ut på.
Svenåke Berglie påpekar att underleverantörerna egentligen inte har något annat val än att gå med på den lösning som föreslås eftersom alternativet är att Saab går i konkurs, varpå de som oprioriterade fordringsägare inte får ett öre.
- Underleverantörerna kan bara följa med om man ser det strikt ekonomiskt. Sen kan det ju sitta någon leverantör i utlandet och tycka att nu skiter jag i pengarna och så får Saab gå i stöpet. Men rent krasst så är det nog bara att följa med.
- Jag tror det var Al Capone som sa att argument är bra. Men har man dessutom en pistol så är det ännu bättre. Och Saabs ägare Victor Muller har pistolen också, skämtar Svenåke Berglie
Han säger att ingen av de svenska underleverantörerna vill se Saab gå i konkurs
- Men det bara under förutsättning att uppgörelsen inte innebär att man bygger upp större fordringar än man har och det här erbjudandet bygger ju på det. När produktionen drar igång ska man beställa och betala direkt och sen betalar man också på den gamla skulden, om man har kapacitet till det. Det viktigaste är att man kommer att betala cash, så uppfattar i alla fall jag att man tänkt sig det hela.
Hur många varsel och uppsägningar har den här krisen lett till bland underleverantörerna?
- Vi följer ju det här varje dag i princip och har nu en lista på uppåt 600 som är varslade. Hur många av dom som slutat vet vi inte.
- Men det är ingen av underleverantörerna som står och faller med Saab. Däremot gör enskilda produktionsanläggningar det.
Tycker du det ser mer hoppfullt ut efter dagens besked?
- Det är väl ett fall framåt i alla fall. Och det skulle naturligtvis vara jätteroligt om Saabs plan lyckas. För svensk fordonsindustri behöver det. Men det är ju fortfarande väldigt shaky.
Saab Automobiles personal fick i dag besked om att produktionsstoppet förlängs i två veckor, så att produktionen tas upp igen, måndagen den 4 juli. Det här betyder också att semestern för alla som har med bilproduktionen att göra förändras ytterligare.
Till TT säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning att man nu kommit överens om att två av de fyra semesterveckorna kommer att senareläggas under året.