Unionen i Göteborg fanns på plats hos läkemedelsjätten tillsammans med några förtroendevalda eldsjälar, och de hade ställt sig strategiskt. Flera hundra tvingades passera bordet på väg till eller från lunchen. Och godis och facklig information kan, med lite god vilja, nästan räknas som en efterrätt.
- Vi fångar upp dem på vägen och skickar med godis och ett korsord så här efter maten, säger Malin Eklöf, informatör på Unionen Göteborg och skrattar.
Under förra veckan fick Astrazeneca fackligt besök vid två tillfällen. Målet har varit att synliggöra Unionen, värva medlemmar men också för att svara på frågor och ge information till dem runt 750 som redan är anslutna.
Förutom nyttan med ett medlemskap var karriärrådgivning, kompetensutveckling och cv-granskning ämnen som många visade störst intresse för.
- Vi märker att väldigt många har frågor om karriärsutveckling, det är antagligen en följd av krisen förra året. Men det är inte bara här på Astrazeneca man vill veta mer om karriärmöjligheter, utan intresset är regionalt, säger Barbro Tidemyr, karriärcoach på Unionen i Göteborg.
För att locka fler att gå med bjuder Unionen på sex månaders gratis medlemskap. Hur många som nappar återstår att se men redan nu står det klart att det finns de som tycker att kampanjen är orättvis. "Vi som gick med alldeles nyligen, varför går vi miste om erbjudandet? Vad gör ni för mig som har varit med i 18 år?", är några frågor Barbro fått svara på.
- Frågorna är förstås berättigade och kommer säkert att dyka upp igen. Unionen har ett mål att öka antalet medlemmar och vi söker ständigt nya vägar för att väcka intresset för medlemskap och möjligheter till inflytande.