I höstas meddelade Kockums att man beslutat flytta hela verksamheten i Malmö, med 248 anställda, till Karlskrona inom fem år. Därmed skulle de sista resterna av Malmös varvsindustri gå i graven.
Men de anställda, mest ingenjörer som jobbar med ubåtsdesignen, har deklarerat att nästan ingen tänker flytta med till Karlskrona. Och nyligen kom beskedet att Kockums styrelse rivit upp beslutet om att flytta ubåtsdesignen.
- Vi har kämpat och lagt fram många argument till varför det är fullständigt fel med en flytt och en löntagarkonsult har kommit fram till samma resultat, säger Ingrid Holmberg, som är vice ordförande i Unionenklubben på Kockums.
- I och med att så få av våra ingenjörer skulle följa med till Karlskrona så skulle man inte kunna trygga ubåtskompetensen där. Det tar minst tio år att bygga upp den specialkompetens vi har och som är nödvändig i konkurrensen.
Facket på Kockums har framfört sin kritik offentligt i media liksom direkt till ägarna. Och när Försvarets materielverk aviserade en beställning på två nya ubåtar till den svenska marinen, vilket enligt uppgifter i media är en affär värt runt fem miljarder kronor, var ett krav att Kockums för att få ordern skulle bevisa att man har kvar kompetensen efter flytten.
Det har sannolikt haft en avgörande betydelse för att Kockums styrelse backade om beslutet att flytta ubåtsdesignen.
- Försvarets materielverk har förstått problemet och säkert hjälp till. Man vill ju ha en fortsatt utveckling och tillverkning av ubåtar i Sverige, säger Ingrid Holmberg.
När det gäller de övriga anställda, som arbetar i laboratoriet och med produktionen av Stirlingmotorer, är framtiden ännu oviss.
- Vi har inte kallats till några förhandlingar om de tjänsterna än. Men vi anser att det är av yttersta vikt att de finns kvar i direkt närhet till ubåtsdesignen och kommer att slåss för varenda medlem, säger Ingrid Holmberg.
Om Kockums får kontraktet på de två nya ubåtarna räknar hon med att ytterligare mellan 40 och 50 ingenjörer kommer att behöva anställas i Malmö.