Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Koenigsegg köper Saab

I dag kom besked om att den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg och den norske entreprenören Bård Eker ska köpa Saab Automobile. Vilket främst beror på att de sett möjligheten att göra en mycket god affär, enligt bilanalytikern Matts Carlsson.
Anita Täpp Publicerad 16 juni 2009, kl 10:54

- Det blir det ju ett i princip skuldfritt företag med stora tillgångar man tar över, dessutom med fördelen av att ha ett antal färdiga produkter som ska sjösättas, säger Matts Carlsson.

Det är inte så att man också har sett en möjlighet till tekniska samordningsvinster? Som att man kan dra nytta av varandras plattformar, material eller liknande?
- Nej, absolut inte. Några sådana kan man inte göra.

- Möjligtvis ser man en möjlighet att dra fördelar av en samordning mellan varumärkena Saab och Koenigsegg. Det finns ju andra stora volymtillverkare som också har väldigt exklusiva bilar, som Fiatgruppen som har Ferrari och Maserati och Volkswagen som har Lamborghini. Och medan Koenigsegg är nichad som världens snabbaste bil så är ju Saab kopplat till flyget, så jo kanske.

Är du förvånad över att Koenigsegg köper Saab?
- För ett par månader sedan när det fanns tjugofem till trettio intressenter med ganska bred spridning förvånade det mig inte att de var med, vilket det sedan gjorde när de kokades ner till två, alltså Koenigsegg och Renco.

- Men det här är en ganska svår process att bedöma och nu finns det alltså ett konsortium med flera aktörer bakom Koenigsegg, så jo så visst kan man tänka sig det. Det här är ju en spännande affär som säkert triggar många entreprenörer.

Hur då menar du?
- Jo, man har tittat på affärsplanen och tyckt det ser bra ut och sett möjligheten att göra en väldigt god affär.

Är Koenigsegg en bra köpare för Saab?
- Koenigsegg har inte funnits med bland mina favoriter. Men man kan inte besvara de frågan förrän man vet vad Koenigsegg och Bård Eker vill med Saab och vi vet vilka fler som finns bakom konsortiumlösningen. Men i och med att det finns fler finansiärer så kan det också finnas fler viljor och någon kan också dra sig ur. Så det är en komplicerad lösning.

- Sedan har vi också de uttalanden som Koenigsegg gjort där han ifrågasätter om man verkligen behöver så många ingenjörer som Saab har. Om det tyder på att han tänker lägga sig i Saabs verksamhet så kan det bli besvärligt att hantera.

Anser du alltså att det bästa för Saab vore att man får styra verksamheten själv?
- Man kan ju tycka att Saab verkligen borde få chansen nu när man för första gången har ett någorlunda modellprogram. Att det vore klädsamt om man också får genomföra det, säger Matts Carlsson.

 Fotnot: I Koenigsegg Group, som nu tecknat en så kallad avsiktförklarinig om affären med Saabs ägaren General Motors, GM, ska förutom den norske entreprenören Bård Eker också ett antal andra norska liksom amerikanska hittills okända finansiärer ingå.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.