- Vi vill sprida ett hopp om att man kan skaffa sig en tryggare och bättre situation på sin arbetsplats och jag hoppas att det blir bra och rolig tv. Ni kommer att få se ganska fina storys, säger förbundsekonomen Hans Björkman som tillsammans med professor Kaj Mickos hjälper företagen att ta fram goda idéer och att utveckla dem.
Men medan en managementkonsult ofta nöjer sig med att diskutera med ledningen kommer Innovatörerna att involvera hela företaget.
- Arbetsgivarna är inte vana att engagera alla sorters personal i utvecklingsarbete. Vi har fått arbeta ganska hårt för att få med städerskor och dem som jobbar ute i fabriken. Det har också funnits lite rädsla och ointresse från de anställdas sida, säger Hans Björkman.
Många upplever det som att det är första gången som de får vara med och påverka. Hans Björkman menar att det gäller att väcka folk tidigt i processen så att de vet att de kan.
- Jag tror att vi öppnar upp mångas ögon. Alla har idéer och bidrar väldigt bra. Det är jättehäftigt, på gränsen till tårdrypande ibland.
Innovatörerna stannar tre dagar på varje arbetsplats. Då ska ett nytt arbetssätt ha etablerats och en aktivitetsplan ha tagits fram.
- Det kan vara problematiskt att driva en vettig förändringsprocess när tv-kamerorna är på, men det finns också fördelar. Om en anställd till exempel ska ringa och bjuda in en presumtiv kund så tänker de flesta att här har jag en chans att få komma och presentera mitt företag. Det blir som gratisreklam. Hade inte tv varit där hade de kanske inte varit intresserade.
- På alla ställen vi har spelat in har vi gjort positiva avslut. Men osvuret är bäst, det är svårt att veta hur mycket de orkar genomföra. Jag ser fram emot uppföljningen som vi ska göra i höst.
Fotnot: Hans Björkman gör en övning med personalen som du kan testa här.