Vad tror du rekonstruktionen kommer att betyda för de anställda?
- Det är ju ett steg i den här planen för att vi ska bli självständiga och för att vi ska kunna följa den affärsplan som vi tror på och jag tror det blir bra. Jag har känt mig positiv hela tiden och det har varit kul att se feedbacken från medarbetarna efter beskedet i dag.
- Nu känner vi att något är på gång och vi kan prata om en framtid i stället för allt som varit så negativt. En del har tyckt att det varit hemskt jobbigt att se alla negativa löpsedlar. Men nu är vi positivt inställda tycker jag.
Kunde det ha funnits en bättre lösning?
- Det bästa hade naturligtvis varit att vi varit så likvida att vi sluppit det här läget. Men i dagens situation är ändå det här det bästa.
Det är ju ändå många som tvivlar på att Saab ska klara det här. Vad säger du till dem?
- Jag tycker man tittar för mycket bakåt. Jag tror på de siffror som vi har presenterat.
Under den senaste tiden har oron bland underleverantörerna skildrats i media och här om dagen meddelade en att han inte längre tänkte leverera till Saab. Har ni varit oroade över den utvecklingen?
- Jo, visst har det funnit en oro för hur våra leverantörer ska reagera, inte minst när man skulle inleda ackordsförhandlingar med dem och vad det skulle föra med sig.
Men så kom beskedet om att GM köpa alla leverantörsfordringar i Saab i dag, vilket betyder att underleverantörerna skyddas.
- Ja, det är så skönt att de inte drabbas. Det är fantastiskt bra.
Någon timme efter Saabs besked om rekonstruktionen meddelade regeringen att man inte ändrat uppfattning ifråga om den statliga lånegarantin. Att man fortfarande vill se en mer realistisk och trovärdig affärsplan. Vad tycker du om det?
- Jag har svårt att förstå vad det är som inte är trovärdigt. Själv tycker jag att vi har varit väldigt ödmjuka, exempelvis när vi uppgett hur många bilar vi räknar med att sälja. Så jag tycker det är konstigt.
Vad hoppas du ska hända nu?
- Att vi får lugn och arbetsro och kan börja tala om det som är positivt med de nya modeller som vi har på gång i produktionen. Vid årsskiftet planeras produktionen av vår nya 9-5:a att komma igång här i Trollhättan.
Fotnot: Vid så kallade ackordsförhandlingar får fordringsägarna ta ställning till om de kan gå med på att bara få en del av det ett företag är skyldig dem. De kan då ändå få någonting, i motsats till om företaget försätts i konkurs.