I helgen meddelade General Motors att man stänger 14 fabriker i USA, i avvaktan på besked om ett stödpaket för den inhemska fordonsindustrin. Den ekonomiska situationen för företaget är katastrofal. Bolaget anser sig behöva fyra miljarder dollar redan i december för att överleva. Bilindustrins hopp står nu till den amerikanska presidenten, George W Bush, som signalerat att han kan tänka sig att ta pengar ur en fond som avsatts för att stötta banksektorn i USA.
Hur det än går till hoppas Peter Hellberg att den amerikanska bilindustrin får det stöd den behöver.
- Det gäller att vara snabb från amerikansk sida i det politiska systemet. Annars får det konsekvenser, framför allt för Saab, säger han.
Den svenska regeringens stödpaket på totalt 28 miljarder kronor till bilindustrin är "välbalanserat" tycker Hellberg.
- Man kan alltid diskutera storleken på satsningar, men jag tycker att det är mer viktigt att de inblandade från bland annat fordonsindustrin tycker att det är bra, och det gör de har jag förstått.
Stödpaketet innehåller delar som Unionen har framfört som viktiga, bland annat det forskningsinstitut som ska drivas i bolagsform. Däremot saknar Peter Hellberg medel för att stimulera efterfrågan.
- Det skulle till exempel kunna vara ett införande av en skrotningspremie och en förlängning av miljöbilspremien. Sådant som gör att folk byter bilar.
Dessutom hade han gärna velat se att regeringen i samarbete med de drabbade företagen satsar på att kompetensutveckla dem som sägs upp från fordonsbranschen.