I förmiddags var Cecilia Fahlberg, tillsammans med företrädare för andra fackförbund, näringslivet och flera kommuner, inbjuden till Rosenbad för att diskutera krisen inom fordonsindustrin med näringsminister Maud Olofsson och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin.
- Det fanns en ganska stor enighet bland alla parter, om att det är viktigt att vi ger en samlad bild av att Sverige värnar om fordonsindustrin vad gäller utbildning på olika sätt liksom forskning och infrastrukturen, säger Cecilia Fahlberg.
Vid mötet lämnade hon över Unionens åtta förslag till åtgärder. Däribland att det ska avsättas extraordinära resurser till arbetsmarknadsåtgärder i de drabbade regionerna, att man ska stödja innovationer, inrätta ett forskningsinstitut med inriktning på transport och logistik samt satsa på bättre transport och kommunikationer.
Förbundet anser också att staten bör stimulera företag att satsa på kompetensutveckling, exempelvis genom att momsbefria utbildning.
- Risken är att man nu kortsiktigt gör sig av med anställda och kompetens. Man borde ha ett skatteincitament så att man inte behöver göra sig av med personal utan kan satsa på kompetensutveckling i stället. Det gäller att klara sig igenom det här, säger Cecilia Fahlberg.
I går föreslog IF Metalls ordförande Stefan Löfven, i en artikel i Dagens Nyheter, att regeringen ska hjälpa det krisdrabbade Ford genom att erbjuda en lånegaranti, så att man får råd att utveckla nya bilar och produktionsmetoder. Det förslaget har Cecilia Fahlberg ännu inte tagit ställning till.
- Löfven har en annan detaljkunskap och bas än jag har och om man ska ha den inriktningen att staten ska gå in med en lånegaranti eller inte vet jag inte, eftersom jag inte har hela bilden. Det vi nu kommit överens om med IF Metall är att sätta oss ner och diskutera hur vi driver krav gemensamt.
- Men Volvo har andra modeller på gång och satsar ordentligt på miljöteknik, vilket är otroligt positivt. Och jag tror att staten ska gå in med stöd för forskningen, som miljöteknik, eftersom man kan ha nytta av den i andra branscher också.
Men rent principiellt, är det rätt att staten stöttar företag som inte står på egna ben med exempelvis lånegarantier?
- Jag passar den frågan. Men det som händer nu går inte att jämföra med exempelvis varvskrisen eftersom det här är inte ett regionalt problem, utan ett nationellt. Om fordonsindustrin går dåligt så får det följdeffekter inom många andra områden.
- När vi är duktiga inom fordonsindustrin så utvecklas också ett kunnande som många andra branscher har nytta av. Den bidrar i sig till forskning, som spinner över på exempelvis IT-industrin. Och på varje arbetstillfälle inom fordonsindustrin så föds betydligt fler inom tjänstesektorn.