SAS-koncernen håller som bäst på att spara 2,8 miljarder, besparingarna planeras vara genomförda under 2009. Men nu aviserar flygbolaget att man vill dra åt svångremmen ytterligare. Rekordhöga bränslepriser och hårdnad konkurrens gör att flygbolaget måste spara ännu mer.
SAS-chefen Mats Jansson konstaterar i ett pressmeddelande att koncernen kommer att genomföra ett "kraftfullt åtgärdsprogram" framöver. Detaljer om sparpaketet kommer att lämnas i samband med delårsrapporten den 29 april.
Informationen från ledningen om ytterligare ett sparpaket kommer som en nyhet för fackklubbarna inom företaget.
- Det har inte presenterats någonting för oss. Vi har ingen aning vad man tänker sig göra, i vilken omfattning eller om det påverkar personal. Det vore tacksamt med information från företaget innan man går ut offentligt i media, säger Sven Cahier, ordförande för SAS Tjänstemannaförening, som organiserar markpersonalen i Stockholm.
Sven Cahier är dock inte förvånad över att det måste sparas mer i koncernen.
- Vi har ett mål på 4 miljarder kronor i långsiktig vinst per år och sparkrav på 2,8 miljarder sedan i maj förra året. Men förutsättningarna har ändrads sedan dess, vinstmålen står kvar men sparkraven har ökat. Jag känner till resultatutvecklingen och problemen och förstår att vi måste göra mer, säger han.
Inte heller kabinklubben inom SAS Sverige har fått information om de nya sparbetingen.
- Vi kände inte till dem. Vad det blir och hur det ser ut vet vi inte, men på något sätt kommer det säkert att beröra oss. Läget är besvärligt, det känns som en tung uppförsbacke hela tiden, säger Pelle Gustafsson, vice ordförande.
Sparpaketen för de anställda inom SAS Sverige har avlöst varandra de senaste åren. Sedan början av 2000-talet har företaget minskat personalstyrkan med över 500 personer.
I höstas varslades ytterligare 150 anställda om uppsägning som en direkt följd av krisen med Dashplanen. De förhandlingarna pågår fortfarande.
- Det verkar inte som att vi får några ersättningsmaskiner för Dash-planen. Vi sitter just nu och förhandlar kring de 150 medarbetare i Sverige, som utgör 12-14 procent av personalstyrkan i kabin. Vi försöker lösa med åtgärdsprogram och utbildningar så gott det går, vi får se hur många "hårda" uppsägningar det blir i slutändan, säger Pelle Gustafsson.