Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Grönt rensar luften

Piggare och gladare. Det finns många fördelar med att ha blommor på jobbet. Det kan vara allt ifrån en flamingoblomma på skrivbordet till en hel vägg med grönt.
Åsa Frisk Publicerad
En vägg med gröna växter

På 70-talet var det trendigt med ambitiösa planteringar som tog mycket yta vid kontorsentrén. Men tar man inte hand om sina blommor skräpar de ner och på 80-talet försvann de. Nu verkar det vara en våg tillbaka igen enligt Hans Andersson, grundare till Greenfortune, ett företag som bland annat säljer växtväggar.

- Många inredningsarkitekter ser det här med vertikala lösningar som ett spännande element, säger Hans Andersson.

Växtväggen består av plantor som växer på en väv med utskurna fickor som är fyllda med jord. Väven är uppspänd på en plastskiva och bevattningen sker inifrån via kanaler i väven.

På våra arbetsplatser blir luften torr, speciellt vintertid. Det kan ge irritationer i hud, på slemhinnor och i andningsvägar. Det finns också många material som utsöndrar ämnen som påverkar luftkvaliteten, till exempel skrivare, kopieringsapparater, dataskärmar och möbelklädsel.

Flera olika forskningsprojekt visar att växter renar luften. De tar inte bara upp bioutsläpp, det som vi andas ut, utan också ämnen som formaldehyd, bensen och trikloretylen. Sådant som kan finnas i till exempel plaster, textilier, pappersprodukter, färger och gummi.

Man har också i olika studier sett att växter kan minska stress. De positiva känslorna ökar, rädsla, ilska och sorg minskar.

På Hässelby blommor i Stockholm ser man ett uppsving för blommor på kontor.

Inge Utas, trädgårdsingenjör- Det är ju bra med mycket växter för luften men man ska ju också tänka på helheten. Det ska stämma in med övriga möblemanget. Och så ska man välja rätt växter storleksmässigt, säger Inge Utas, trädgårdsingenjör på Hässelby blommor.

Sortimentet av krukor är enormt och förändras ständigt med nya inredningstrender. Plast har följts av terracotta och stengods, men nu har plasten kommit tillbaka igen. Högblanka plastkrukor i bland annat svart, vitt och rött har blivit populära, speciellt höga krukor.

- Fördelen är att växten kommer upp lite och det tar mindre plats, säger Inge Utas.

De flesta av Hässelby blommors kunder har skötselavtal. Det enda kunderna ska tänka på är belysningen. De flesta växter vill ha minst 700 lux och det betyder tolv, tretton timmar dagsljus per dygn. Det uppnår man bara på fönsterbrädan.

- Ju mer ljus desto bättre såklart, men det brukar nästan alltid fungera ändå, säger Inge Utas.

Växter som många gillar i dag är bland annat Polyscias, Sansiveria (bajonettlilja), Guzmania och Anthurium (flamingoblommor). Orkidéer med vita, lila eller ljusgula blommar har också blivit ett vanligare inslag i kontorsmiljöer. De ger en färgaccent, känns lite exklusiva och är både lättskötta och hållbara.

Däremot har rundbladig fikus i princip försvunnit helt.

- Det var en debatt om allergier för något år sen och benjaminfikusen var den växt som pekades ut. Sedan dess är de borta, säger Inge Utas.

Allergiska reaktioner varierar från person till person men under de fyrtio år Hässelby blommor arbetat med växter på arbetsplatser har de bara stött på allergiska problem vid ett fåtal tillfällen. De värsta allergibovarna är de växter som antingen har rikligt med pollen eller stark doft, till exempel björkris, prästkrage, hyacint och syren.

Guzmania är en populär kontorsväxt. Andra bra luftfuktare är guldpalm, buskpalm, krysantemum, ädelbanan, fredskalla, gerbera.

Svärmorstunga, är en bra luftrenare. Det är en klassisk blomma som fortfarande är modern.

Växterna och mikroberna i jorden verkar tillsammans och ska luftreningen på jobbet fungera räcker det inte att placera en stor kruka mitt i kontorslandskapet. Forskning visar att blommorna bör stå på eller bredvid skrivbordet.

Flamingoblomman har blivit vanlig i kontorsmiljöer. Vill du ha växter som renar luften från ämnen som formaldehyd, bensen och trikloretan ska du skaffa bladracena, kantracena och gullranka.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.