Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Försäkringsbolagen mörkar om lägre avgifter

Fyra av fem försäkringsbolag har ännu inte informerat sina kunder om det omval de måste göra för att få en kraftig avgiftssänkning på sitt ITP-sparande.
Anita Täpp Publicerad 18 januari 2008, kl 12:30

- Eftersom alla fick information via Collectum i somras så avvaktar vi med att skicka ut egen information till våra sparare tills flytträtten är fastslagen och möjlig i höst. Då vill vi hjälpa till med det här, säger Jonas Derninger, affärsområdeschef på Länsförsäkringar Liv.

Och under tiden förlorar era sparare pengar?
- Jo, men om det handlar om några månader så betyder det nästan ingenting. Det är ju när man kan flytta över hela sitt sparbelopp till en fond med de rabatterade avgifterna som det blir mycket pengar, säger han.

Sedan Collectum lät försäkringsbolagen tävla om vilka som ska få ta hand om våra pensioner, valdes åtta bolag ut, som ansågs ha de bästa produkterna och de lägsta avgifterna.

Det resulterade i att avgifterna sänktes med i genomsnitt 65 procent för ITPK-sparandet, från den 1 juli i fjol.

Eftersom det ännu inte finns någon flytträtt kan man inte flytta över sitt redan sparade pensionskapital. Flytträtten beräknas börja fungera i oktober i år.

Men för att få en lägre avgift på de fortsatta pensionsinbetalningarna måste man göra ett omval av sin placering, vilket ännu knappt var tionde privattjänsteman med den möjligheten har gjort.

Varför har då inte försäkringsbolagen ordnat så att gamla kunder fått den lägre avgiften automatiskt?
Anders Moberg, vd på Collectum, ger sin förklaring:
- För att vara konkurrenskraftiga gjorde bolagen om produkterna i samband med upphandlingen. Så de är konstruerade på ett annat sätt nu, säger han.

Ingvar Skeberg, vice vd Amf pensionIngvar Skeberg, vice vd på AMF Pension, hävdar att man skulle bryta mot lagen om man gav sina kunder den billigare avgiften automatiskt.

- Eftersom vår produkt inte är exakt densamma som förut måste vi ha kundernas medgivande i så fall.

Men då kan ni väl informera dem om förändringen och be om deras medgivande?
- Nej så kan vi inte göra generellt. Anta att du som kund då glömmer att fylla i att du vill fortsätta ha ett återbetalningsskydd och så avlider du. Nej, så kan vi inte göra.

En trolig orsak till att så få ännu gjort omvalet är den knapphändiga information som gått ut. Visserligen gjorde Collectum ett utskick till samtliga ITPK-sparare i somras. Men från försäkringsbolagen har det, med ett undantag, varit tyst.

En i branschen insatt kvinna hävdar att det inte ligger i försäkringsbolagens intresse att pensionsspararna gör ett omval.

- När man gick med på de rabatterade avgifterna så hade man förmodligen kalkylerat med att det skulle ta tid innan många gjort ett omval. Att man tjänar pengar på det är säkert en orsak till att man inte informerar mer, säger hon.

En genomgång av samtliga åtta försäkringsbolags hemsidor visar att det är mycket svårt att hitta något om detta. Och fler bolag erkänner att de ännu inte skickat ut information.

- Jag vet inte varför. Men vi borde göra det. Och vi håller nu och tittar på frågan, säger Elisabeth Edström, som arbetar med marknadsföring och kommunikation på Nordea Liv & Pension.

Inte heller Moderna försäkringar har skickat ut information till kunderna.

AMF Pension tycks vara det enda undantaget.

- Vi skickade ut ett brev till våra kunder i höstas där det här med möjligheten att byta fanns med. Jag tycker det framgått tydligt av vår information även om det kanske inte varit förstanyheten, säger Ingvar Skeberg.

Ingick det i er kalkyl att många inte skulle göra omvalet?
- Nej, vi har inga vinstsyften som våra konkurrenter. Vi ägs ju av LO och Svenskt Näringsliv och varje grupp ska bära sina egna kostnader, säger Ingvar Skeberg.

Inte heller Länsförsäkringar Liv, har varit ute efter att tjäna pengar på att så få kunder som möjligt gör ett omval, hävdar affärsområdeschefen Jonas Derninger.

- Nej, absolut inte. Vår kalkyl bygger på befintliga kunder och på att vi ska vinna nya kunder. Och i att utveckla en bra ekonomi så ligger ju att vinna fler marknadsandelar och vi kommer att bli väldigt aktiva i det här.

Varför informerar ni inte bättre om det här på er hemsida?
- Det går att hitta information om det här och vi har tidigare haft artiklar om det också. Men vi kommer att flytta upp det här igen när flytträtten är klar, säger Jonas Derninger.

Också Swedbank har beslutat vänta med att skicka ut information det nödvändiga omvalet till kunderna tills flytträtten fungerar.

Marika Skytte af Sätra- Vi gör det då, på bred front. Vi tror det finns ett mervärde i att det blir enklare för kunden, att kunna flytta sitt hela sparande på en gång, säger Marika Skytte af Sätra, ansvarig för Liv och Pension privat på Swedbank.

Borde ni inte ha gett era kunder den här servicen för länge sedan?
- Kanske det. En 65-procentig rabatt är självklart pengar, men om det handlar om mindre än ett år så är det inte så mycket, säger Marika Skytte af Sätra.

Det är inte så att ni kalkylerat med att tjäna pengar på att så få som möjligt gör det här omvalet snabbt?
- Nej, absolut inte. Det som driver oss är vår kundnöjdhet och vi tror det här blir mycket enklare för kunderna.

Kollega har sökt en ansvarig på samtliga  försäkringsbolag där man som ITPK-sparare nu kan placera sina pengar med en rabatterad avgift. Skandia och SEB har ännu inte hört av sig.

Fakta

ITPK är den del av tjänstepensionen ITP som man själv får placera.

Från den 1 juli 2007 är det möjligt att få en i genomsnitt 65-procentig lägre avgift på de ITPK-pengar man placerar.

Men för att få den sänkta avgiften måste alla sparare, utom de som har sina pengar i Alecta, göra ett omval.

Det gäller även den som tidigare sparat i något av de nu valbar bolagen.

Den som tidigare pensionssparat i ett annat bolag än de nu valbara kan också välja om, för att fortsätta spara i ett av bolagen med rabatterade avgifter.

En beräkning som Kollega låtit göra visar att pensionsspararen kan gå miste om många tusenlappar i ett ökat pensionskapital, om inget omval görs.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.