Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Opinion för tuffare tag vid arbetsmiljöbrott

Ett krav på att fler arbetsplatsolyckor ska prövas rättsligt får starkt stöd. Klubbar och avdelningar med 250 000 medlemmar står bakom uppropet från Metallklubben på SSAB i Luleå.<br />
Publicerad
För drygt två år sedan föll en 26-årig slovakisk arbetare ned i en koksugn på SSAB i Luleå. I den 700-gradiga värmen brändes mannen omedelbart till döds.
Något rättsligt efterspel fick inte dödsfallet. Åklagaren lade ned förundersökningen, bland annat för att han ansåg att det inte gått att få klarhet i vad som orsakade fallet.
Oacceptabelt, tycker Metallklubben på företaget som före sommaren gick ut med ett upprop riktat till andra klubbar och avdelningar i landet.
Om arbetsgivaren, den slovakiska underentreprenören Termostav-Marz, hade följt arbetsmiljölagen hade olyckan inte inträffat, skriver Metallklubben som kräver att polis och åklagare ska börja agera "på ett sätt som stämmer överens med arbetsmiljölagens intentioner".
- Vi vet att Termostavs ledning inte gjorde riskbedömningar och att man slarvade med skyddsutrustning, säger Lars Bergström på Metallklubben.
- Nu är det så att om någon bryter mot arbetsmiljölagen och det sker en dödsolycka så blir det ingen rättslig prövning. Man holkar ur arbetsmiljölagen genom att inte tillämpa den.
Metallklubben anser att det brister både hos polis och åklagare när det handlar om arbetsmiljöbrott.
- Man måste förstärka deras kunskaper. I dag behandlas arbetsmiljöbrott på ett sätt som påminner om cykelstölder, säger klubbens ordförande Bert Johansson.
I dag krävs att en ansvarig person kan pekas ut för att ett arbetsmiljöbrott ska leda till åtal. Men Arbetsmiljöverkets generaldirektör Kenth Pettersson lanserade för en månad sedan tanken att även företag ska kunna åtals.
Den idén ställer sig också Metall på SSAB bakom.
- Jag tror att man ska titta på att införa en företagsbot. Det är den vettigaste tanken, säger Lars Bergström.
150 avdelningar och klubbar landet runt, bland annat Sifklubben på SSAB i Oxelösund, har skrivit på uppropet. På Sifklubben på SSAB i Luleå har man inte blivit tillfrågad, men klubbens ordförande Claes Ström säger att man delar uppfattningen att det tas för lättvindigt på arbetsplatsolyckor.
Resultatet av uppropet kommer att skickas till justitieminister Thomas Bodström.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.