Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sif avvisar övergångsregler

Sif står kvar vid sitt tidigare ställningstagande och säger blankt nej till övergångsregler för de medborgare i EU:s nya medlemsländer som efter 1 maj vill jobba i Sverige.
Publicerad
Förbundsstyrelsen hade i dag en strategisk diskussion om vad Sif vill med sitt internationella fackliga arbete. På dagordningen fanns en ny prövning av övergångsreglerna. TCO har mjukat upp sitt tidigare nej och talar nu om att sådana regler är tveksamma och bör vara så kortlivade som möjligt, om de införs.
- Personligen är jag helt emot övergångsregler och det blev också styrelsens beslut, säger Sifs ordförande Mari-Ann Krantz.
Kanslichef Mats Ekeroth påminner om att EU i grunden är ett fredsprojekt, där länder knyts närmare varandra genom ett ökat utbyte och fri rörlighet för människor över gränserna.
- Att införa övergångsregler vore att resa hinder mot EU:s affärsidé. Låt oss i stället lägga kraften på att reducera nackdelar och eventuella konsekvenser av utvidgningen, säger Ekeroth till Siftidningen.
Styrelsen befarar att regeringens förslag om temporära övergångsregler under minst två år skulle sänka tempot i arbetet med olika åtgärder mot missbruk av det svenska regelverket på arbetsmarknaden och i socialförsäkringarna.
Förbundet kräver att regeringen omedelbart tar itu med dessa åtgärder:
- Bättre kontroll av egenföretagare och f-skattesedlar.
- Auktorisation av bemanningsföretag.
- Större möjligheter för facket att kontrollera så att kollektivavtal följs.
- Undvika missbruk av a-kassan.
- Motverka social dumpning.
Liknande åtgärder kräver även LO i sitt program för ordning och reda på arbetsmarknaden. Flera i Sifstyrelsen var dock irriterade över otydliga budskap från LO och TCO, vad gäller övergångsreglerna. Centralorganisationerna kritiserades för att vara vindflöjlar i den politiska snålblåsten.

BJÖRN ÖIJER



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.