Allan Toomingas, som är projektledare på Arbetslivsinstitutet, hoppas att studien kan bidra till en utveckling av hållbart callcenterarbete.
- Det är viktigt att i ett tidigt skede ta tag i problemen, säger han.
Arbetslivsinstitutets undersökning visar att arbetet på callcenter kan vara både fysiskt och mentalt påfrestande. 1 200 operatörer har svarat på en enkät om hur de upplever sin arbetsmiljö och hälsa. Tre fjärdedelar hade under den senaste månaden haft ont i nacke, skuldror, armar eller händer. 67 procent hade haft huvudvärk. Även hals- och ögonbesvär var vanligt. Dessa symptom är vanliga i stora delar av arbetslivet.
- Men callcenteroperatörer utmärker sig genom att vara ett snäpp sjukare, säger Allan Toomingas.
Särskilt alarmerande är siffrorna med tanke på att den undersökta gruppen är relativt ung. Genomsnittsåldern är 34 år.
Arbetslivsinstitutets studie finner flera förklaringar till att de anställda mår dåligt. Datorarbete innebär långvarig statisk belastning för muskler i nacke, skuldror och underarmar. Dessutom har flera arbetsplatser höga ljudnivåer och olämpliga arbetsställningar. Operatörerna uppfattade arbetet som mentalt krävande. I genomsnitt hade deltagarna i undersökningen mått dåligt en femtedel av arbetstiden den senaste månaden på grund av ett högt antal samtal. För lite variation i arbetet och brist på kontroll över arbetssituationen var också stressande faktorer.
Trots problemen ville dock majoriteten av operatörerna stanna kvar på samma företag och utföra samma arbete. Framförallt arbetskamraterna, kundkontakten och möjligheten att själv påverka arbetstiden gjorde att man trivdes.
SOFI THUNVIK