Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Få har kläm på hur EG-rätten påverkar vardagen"

Svensk arbetsrätt påverkas alltmer av EU. Särskilt gäller det individens skydd vid lönediskriminering, jämställdhet och vid överlåtelser av företag.
Publicerad
Hur långt harmoniseringen med EU egentligen har kommit är många omedvetna om.
- Vare sig arbetsgivare eller lokala fack har kläm på hur EG-rätten kommer in i vardagslivet. Jag kan tänka mig att det finns hur många arbetsplatser som helst där till exempel lönediskriminering förekommer, säger Margareta Zandén, internationell sekreterare på Sif och ledamot i Arbetsdomstolen, AD.
Just vad det gäller lönediskriminering blir det väldigt tydligt att den svenska arbetsrätten påverkas av medlemskapet i EU.
Det blev uppenbart då en kvinnlig barnmorskas lön prövades mot en sjukhusteknikers. Enligt EG-domstolen, som AD är skyldig att tillfråga, är det fel att räkna in barnmorskans ob-ersättning i lönen när man gör lönejämförelser. Det medförde att den svenska arbetsgivaren tog tillbaka påståendet om att sjukhusteknikern och barnmorskan i realiteten hade lika lön.
Likadant är det EG-rätten som gör det möjligt att jämföra två helt olika yrken, och i detta fall fann AD att de var jämförbara.
Även vad det gäller övrig könsdiskriminering är EG-rätten mer långtgående. Då en gravid barnmorska inte fick den tjänst hon sökt trots att hon var mest meriterad drev JämO ärendet till AD. Kvinnan fick rätt. Arbetsgivaren hade handlat i strid med EG:s likabehandlingsdirektiv.
- Generellt sett har de svenska domstolarna varit lite tröga. De har inte insett hur de olika rättsliga strukturerna griper in i varandra, säger Margareta Zandén.
I ett annat fall hade en pilot en så kallad konkurrensklausul i sitt avtal. Han skulle få böta till sin arbetsgivare om han tog ett jobb inom samma bransch inom tre år. Med stöd av Romfördraget hävdade han den fria rörligheten och tog ett jobb i Danmark.
- Många har inte reflekterat över att kollektivavtal kan prövas mot EG-rätten, säger Margareta Zandén.
De anställdas rättigheter då företag säljs stärks också via ett EG-direktiv.
Med EG-rätten har de svenska fackens roll i det lagstiftande arbetet förändrats. Det gäller att hitta allierade inom Europafacket för att påverka EU-kommissionen som är den enda instans som kan lägga förslag till EU:s ministerråd som i sin tur har den lagstiftande makten.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.