Hoppa till huvudinnehåll
Hybridarbete

Hemarbete belöning på Instabee

Logistikföretaget Instabees kundtjänstpersonal belönas med en dags hemarbete – om de svarar på tillräckligt många samtal och har nöjda kunder. Nästan ingen uppnår ledningens kriterier.
Ola Rennstam Publicerad
Instabee låter kundtjänstpersonal jobba hemifrån – men bara om tuffa krav uppfylls. Unionen varnar för ökad stress och bristande tillit.På bild: Instabox paketskåp och ett headset.
Få i kundtjänsten på Instabee, tidigare Instabox och Budbee, uppnår företagets kriterier för få jobba hemifrån. Företaget nekar till att det rör sig om ett belöningssystem. Foto: Ola Rennstam/Colourbox

Att jobba hemifrån är en uppskattad och självklar möjlighet för många tjänstemän. Efter pandemin har hemarbete i olika former blivit mer eller mindre praxis, även om Kollega nyligen kunde berätta att allt fler företag tvingar tillbaka personalen till kontoret.

Logistikföretaget Instabee, en sammanslagning av Instabox och Budbee, har infört en egen modell för sin kundtjänstpersonal. Endast de medarbetare som uppnår en rad kriterier erbjuds möjligheten till en dags distansarbete veckan därpå. Därefter är det kontoret som gäller igen.
Enligt uppgifter till Kollega lyckas nästan ingen medarbetare uppnå ledningens kriterier. Bland annat går de ut på att kundtjänstpersonalen måste nå 80 procents kundnöjdhet, besvara 15 ärenden i timmen, vara tillgänglig i telefon 91 procent av tiden och inte ha mer än 45 sekunder i snitt mellan kundsamtalen.

Instabee förnekar belöningsystem

Instabee vill inte ställa upp på en intervju men presschefen Johanna Lindskog Lindell bekräftar i ett mejl till Kollega att kundtjänstmedarbetarna tillåts att arbeta hemifrån en dag i veckan ”förutsatt att vissa grundläggande mål uppnås som visar att arbetet fungerar självständigt och med hög kvalitet.”.

Bolaget nekar dock till att det skulle röra sig om en belöning utan påpekar att möjligheten är ”en del av vårt arbetssätt som ger viss flexibilitet när det fungerar för både rollen och verksamheten.” Enligt presschefen är företagets utgångspunkt att arbetet sker på kontoret eftersom det gynnar samarbete, kultur och effektiv problemlösning, vilket också gäller inhyrd personal.

Unionen: Brist på tillit till personalen

Att Instabees upplägg inte skulle vara en form av belöning ifrågasätts av Unionens arbetsmiljöexpert Mirjam Olsson. 

Mirjam Olsson
Mirjam Olsson Foto: Unionen

–  Vad skulle det annars vara, om inte en belöning? Ett företag som agerar så här signalerar att man inte litar på sin personal – medarbetarna måste bevisa att arbetsgivaren kan lita på dem och den tilliten räcker tydligen bara en vecka. Sen måste man bevisa det igen, säger hon.

Enligt Unionen bryter Instabees modell inte mot någon lag men belöningssystem skulle kunna ha negativ påverkan på arbetsmiljön i form av exempelvis ökad stress.

– Vi i Unionen anser inte att distansarbete ska användas som belöning – eller omvänt – att arbetsgivare ”bestraffar” arbetstagare genom att frånta dem möjligheten till distansarbete. Distansarbete ska framför allt betraktas som en form för arbetets utförande, säger Mirjam Olsson.

Hybridarbete bör riskbedömas

Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att fundera över var det kan uppstå risker för ohälsa och ta in det i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Mirjam Olsson anser att Instabees upplägg kan jämföras med löneformer som exempelvis innebär att du tjänar mer om du arbetar i ett högre tempo, den typen av provisionslöner kan påverka arbetsmiljön och ska riskbedömas.

– Olika former av prestationsincitament kan helt klart påverka arbetsmiljön. Man behöver därför göra en riskbedömning även vid incitamentsmodeller om hemarbete och fråga sig hur arbetsmiljön påverkas och om det finns risker för ohälsa, säger hon.

Unionen rekommendation är att företag tar fram regler för distansarbete i samverkan på arbetsplatsen där man väger in arbetstagarnas önskemål, arbetsuppgifternas karaktär och verksamhetens behov.

Efterlysning: Har din arbetsgivare satt upp krav för att du ska få lov att jobba hemifrån? Kontakta Kollegas reporter.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hybridarbete

Läsarna om hybridarbete: ”Anställda behandlas som kreatur”

En självklarhet att jobba på plats säger vissa. Förlegat och dumt säger andra om att anställda beordras tillbaka till kontoret. Kollegas temavecka om hybridarbete har väckt reaktioner.
Lina Björk, David Österberg Publicerad 29 oktober 2025, kl 06:00
Hybridjobb
Hybridjobb skapar starka känslor. Både bland dem som tycker att det är en bra idé och dem som tycker att kontoret är den självklara platsen att jobba på. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist

Under veckan har vi publicerat flera artiklar på temat hybridarbete. Bland annat har vi intervjuat klubbordföranden på mobiloperatören Tre, där samtliga medarbetare ska vara på plats minst fyra dagar i veckan. 

I Kollegas undersökning framgår att 8 av 20 företag har valt att strama åt möjligheten att jobba hemma. Vi har talat med tre medlemmar som har olika syn på hemarbete, intervjuat en organisationspsykolog kring vilka orättvisor som kan uppstå på arbetsplatsen och digitaliseringsexperten Oscar Berg ger sin syn på framtidens arbetsliv. Här är ett axplock av reaktionerna på sociala medier. 

"Fungerar lika bra att arbeta hemifrån"

”Det började man slå ner på redan för 2-3 år sen. Och anledningen är enkel, det är klart att det fungerar lika bra, om inte bättre, för många att arbeta hemifrån, än på kontoret, men det är inte poängen. Anställda är kreatur som det ska hållas pli på. Dessutom behöver man ju få avkastning för miljonerna man plöjt ner i kontorslokaler, IT-infrastruktur och personalutrymmen. ”

 Arbetslivet behöver bli mer individualiserat och ta hänsyn till allas olikheter. Vissa arbetar bäst i hybrid, medan andra vill vara på kontoret. Frågan är hur man tillgodoser alla parter.”

”Kontrollbehovet är stort därute”


”Det viktiga är väl egentligen inte vart man är utan vad man levererar. Av erfarenhet brukar dom som inte klarar av att leverera vid hemarbete ganska fort klassa ut sig själva eller så får dom som inte kan 100 procent kontorsnärvaro, så får man se om dom levererar där. Enkelt!”

 

Ledarskapet viktigt 

”Jag har jobbat flex-remote över hela världen sedan 2005 och även haft personalansvar med personal som jobbat på samma sätt. Det hela är egentligen ganska enkelt. Det gäller att fokusera på vad som levereras. Inte på vem som är på en specifik plats under viss tid.  Ofta visar det sig att just dom personerna sällan levererar vid kontorsnärvaro heller så där får man göra en gallring om man vill uppnå optimal prestation. 

”Om nu distansarbete är en långsiktig konkurrensfördel, varför väljer vissa företag ändå att gå tillbaka till kontoret? Handlar det om strategi eller om rädsla för förändring eller ser man ett större värde att ses fysiskt?”

 ”En ryggradslös chef som inte tar sitt ansvar kommer aldrig förstå vilka som gör jobbet och vilka som maskar.Allt hänger på ansvarstagandet, för alla inblandade parter. ”

Hemmarbete ingen rättighet 

”Färre människor som pendlar är bra, mindre avgaser och tåg med sittplatser kvar.”

”När får vi läsa om andra sidan, som belyser att alla inte kan arbeta hemifrån; vissa saknar självledarskap och ägnar sig åt allt annat än sina uppgifter. Hemarbete är ingen rättighet för alla; det är ett ansvar.”

”Jag tycker det är skönt att företaget betalar för de lokaler jag jobbar i.”

”Tycker det är upp till arbetsgivaren att bestämma vad de anser är bäst för företaget. Sedan kräver många förändringar från anställningskontraktet en dialog.” 

"Tråkigt att det upplevs som ett straff att återgå till sin arbetsplats, covid är över."