Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kontaktade Unionen – fick sparken via sms

Säljaren kontaktade Unionen när han inte fick ut någon provision. 28 minuter efter att Unionen påtalat detta för bolaget blev säljaren avskedad – med ett sms.
Ola Rennstam Publicerad
Säljare avskedades med sms - efter att ha kontaktat Unionen.
Säljare avskedades med sms. Efter att ha krävt utebliven provision blev en säljare plötsligt avskedad via sms. Unionen stämmer nu företaget och kräver sammanlagt 300 000 kronor i ersättning. Foto: Berit Roald/Scanpix/TT. Montage: Kollega.

Mannen arbetade som säljare på ett Stockholmsföretag som skapar annonser på sociala medier. Förutom månadslön hade säljaren rätt till provision som baserades på hur länge kunderna valde att annonsera. Bolaget betalade dock aldrig ut någon provision och efter flera påminnelser kontaktade säljaren Unionen för att få hjälp med sin ersättning. När en ombudsman på facket mejlade företaget och bad om en förklaring fick man svaret från säljarens chef att provisionen betalas ut två månader i efterskott och bekräftade vidare att mannen skulle få sina pengar. Men så blev det inte.

Avskedad via sms

Bara några minuter senare skickar chefen ett sms till säljaren där han bekräftar att mannen valt att avsluta sin anställning på annonsbolaget och ber honom att återlämna nycklarna till kontoret. Unionen tillbakavisade omedelbart att medlemmen sagt upp sig på egen begäran och krävde bevis på detta från arbetsgivaren.

Under sommaren har Unionen kallat bolaget till förhandling vid två tillfällen men ingen representant har dykt upp. Bolagets har skriftligen svarat Unionen att mannen var provanställd vid tillfället och att det därför inte fanns någon anledning till förhandling.

Stäms på 300 000 kronor

Unionen anser att företaget avskedat säljaren och detta utan att det funnits sakliga skäl. Nu har facket valt att stämma annonsbolaget i Stockholms tingsrätt och kräver sammanlagt 220 000 kronor i skadestånd till medlemmen och 80 000 kronor i skadestånd till förbundet. Enligt Unionens stämningsansökan hade mannens provanställning övergått i en fast anställning några dagar före den första kontakten med förbundet.

Kollega söker företaget för en kommentar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.