Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

9 tips för en bra onboarding

Onboarding är viktigt för att nyanställda snabbt ska komma in i jobbet. Under året har Ericsson jobbat med digital onboarding – här är deras bästa tips för att välkomna nya medarbetare.
Lina Björk Publicerad
Trappa för att lyckas med onboarding.
Onboarding är arbetslivets svar på inskolning. En process för att nyanställda snabbt ska komma in i arbetsuppgifterna och känna sig välkomna. Foto: Shutterstock

Ett företag som gick väldigt bra trots märkliga tider förra året, var telekomjätten Ericsson som anställde drygt 700 medarbetare under 2020. Att se anställda som en investering och att få en bra introduktion har visat sig avgörande för om nya kollegor vill stanna på företaget eller inte.

Här är Ericssons bästa tips för att få nya medarbetare att känna sig välkomna och anställdas råd för att komma in i gänget.

Så välkomnar du nyanställda

(tips från Ulrika Lindelöf, ansvarig för global onboarding på Ericsson)

1. Checka in. Avsätt tid och sätt upp möten för att regelbundet och ofta ”checka in” och kolla hur allt går för den nyanställda. Särskilt viktigt nu, när man bara träffas digitalt.

2. Var noga med att alltid utse en buddy. En ”kompis” som kompletterar chefens arbete med att säkerställa en bra onboardingupplevelse för den nya medarbetaren.

3. Låt onboarding få ta sin tid. Det handlar om att lära känna det nya företaget och det är viktigt att den rekryterande chefen uppmuntrar till lärande redan från början. Ericssons digitala onboardingprogram tar flera månader att gå igenom. Det krävs tid, men är viktigt för att förstå företagets verksamhet och värderingar, skapa relationer och få en bild av sin egen roll och bidrag i relation till hela företaget.

4. Ta hjälp av tekniken. Använd de digitala plattformar och den teknik som ditt företag erbjuder. Våga pröva!

5. Ha en preboaring. För Ericsson är det viktigt att den anställde känner sig välkommen och företaget skickar därför ut material till den nyanställde redan när kontraktet skrivits på. Bland annat skickas ett personligt välkomstbrev ut digitalt. I Ericssons fall handlar det om ett personligt välkomnande från vd:n i kombination med information om företaget och dess verksamhet.


Så kommer du in i gänget

(tips från Camilla Bodin, nyanställd 5G-utvecklare)

6. Visa dig. Ha alltid kameran på under videosamtalen. Det är svårt att lära känna någon på distans, men ännu svårare om man tittar på en stillbild.

7. Använd telefonen. Ring upp i stället för att välja chattfunktionen. Mejl och chattar tenderar att bli väldigt långa och riskerar att missuppfattas om det diskuteras olika frågor i samma tråd.

8. Dela skärm är ett enkelt och smidigt sätt att samarbeta med ett projekt.

9. Prata annat än jobb. Planera in virtuella fikan, frukostar och pauser där ni pratar om annat än jobb.

Vad är onboarding?

Onboarding är arbetslivets svar på förskolans inskolning, ett strukturerat arbetssätt för introduktion av nyanställda. Processen kan omfatta allt från att fylla i dokument och beställa utrustning, såsom laptop eller mobiltelefon, till att sätta sig in i företagets historia och värderingar – och lära känna nya kollegor.

Målet är att nykomlingen ska känna sig välkommen och snabbt komma in i sin nya roll. En del företag tillämpar även så kallad ”preboarding” då man redan efter ett signerat anställningsavtal skickar ut välkomstmaterial och bjuder in till sociala träffar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.