Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sjukskriven ingenjör fick rätt mot Amazon

I augusti stämde Unionen handelsjätten Amazon för felaktig uppsägning i samband med en sjukskrivning. Nu har medlemmen fått rätt i tingsrätten.
Lina Björk Publicerad
Michel Spingler / AP Photo / TT
När mannen kom tillbaka till Amazon från sin sjukskrivning varslades han om uppsägning av personliga skäl.ng Michel Spingler / AP Photo / TT

Bolaget som stämdes är ett helägt dotterbolag till Amazon och tillhandahåller molntjänster i Sverige. Ingenjören började arbeta på en servicehall i Eskilstuna, som vid tillfället var under uppbyggnad. Han fick endast en dags introduktion, det saknades arbetsledare på plats och han upplevde stämningen som väldigt pressad.

Läs mer: Unionen stämmer Amazon för uppsägning

Eftersom det var långa arbetspass och återhämtningen blev lidande bad han sin chef om hjälp att prioritera sina arbetsuppgifter. Han förde också fram att arbetsbördan var för stor, men blev enligt stämningsansökan ignorerad.

I slutet av förra året råkade ingenjören ut för en fallolycka där han bröt foten och blev sjukskriven. Två månader efter att han kom tillbaka till jobbet varslades han om uppsägning på grund av personliga skäl med motiveringen att hans arbetsprestation var för dålig.

Läs mer: Amazon anklagas för övervakning av fackanslutna

Unionen stämde handelsjätten på sammanlagt 150 000 kronor för brott mot anställningsskyddet, las. Och tvisten gick undan. Amazon medgav att Unionen hade rätt och då avkunnade domstolen dom med detsamma.

– Nu har inte domen vunnit laga kraft än, men de medgav talan fullt ut vilket gjorde att det gick väldigt snabbt, säger Ulf Åkesson, Unionens förbundsjurist som företrädde medlemmen i tingsrätten.

Amazon ska nu betala ingenjören 50 000 kronor i skadestånd samt 16 månadslöner för den ogiltiga uppsägningen.

– Det var så klart bra att vi fick rätt på alla punkter i domstol. Samtidigt var målsättningen för medlemmen att få komma tillbaka till sitt jobb, men nu har det fått lösas på det här sättet, säger Daniel Alenius, regional ombudsman som skötte förhandlingarna lokalt för medlemmens räkning.

Läs mer: Amazon och Bezos får kritik av EU

Ytterligare en anledning till att tvisten avgjordes snabbt är att Amazon inte har något kollektivavtal. Om meningsskiljaktigheterna inte blir lösta lokalt, vilket de i de flesta fall blir,  går man direkt från en lokal förhandling till domstol, till skillnad från om det finns ett avtal, då man går vidare med förhandling centralt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.