Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsgivare gör för lite för att minska stress

Arbetsgivarna gör för lite för att förebygga stress. Det anser en majoritet av de tillfrågade i en undersökning.
Niklas Hallstedt Publicerad
Syda Productions/Colourbox
43 procent tycker inte att arbetsgivaren gör tillräckligt för att motverka stress. Syda Productions/Colourbox

Det är bemanningsföretaget Randstad som låtit Sifo göra en undersökning om stress och hur arbetsgivarna tar sitt ansvar. I den uppger drygt var tionde svarande att de har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren. Dubbelt så många kvinnor som män finns bland de drabbade.

Men, visar undersökningen, många brister i förtroende för arbetsgivarens agerande. 43 procent anser att arbetsgivaren inte gör tillräckligt för att förebygga stress på arbetsplatsen. Ungefär en lika stor andel, 40 procent, tycker dock tvärtom.

Läs mer: Stressen på jobbet ökar bland unga

Att arbetsgivaren har en viktig roll när det gäller det förebyggande arbetet, intygar Annica Hedbrant, Unionens arbetsmiljöexpert.

– Arbetsgivaren har absolut ett ansvar för att arbetsmiljön ska vara sund och säker, och är skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. I ett sådant arbete ingår att undersöka alla risker i verksamheten och riskbedöma dem, det kan exempelvis handla om arbetstid, arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår också att koppla åtgärder till riskerna och följa upp dem. Men arbetsgivarens ansvar tar inte slut där. När den sjukskrivne kommer åter ska hen erbjudas rehabilitering och arbetsanpassning.

– Och man ska titta på sjukfallet precis på samma sätt som om det hade varit en fallolycka. För arbetsgivaren gäller det att rätta till bakom- och kringliggande arbetsmiljöbrister så det inte händer igen, säger Annica Hedbrant som påpekar att även den anställde är en viktig del i arbetsmiljöarbetet.

Läs mer: "Jag älskade mitt jobb"

– Som anställd behöver du rapportera risker till arbetsgivaren, annars kan de vara svåra att upptäcka. Om du till exempel känner dig stressad, har för mycket på ditt bord och inte hinner med ditt arbete ska du rapportera det. Det ger arbetsgivaren en chans att hjälpa till och prioritera men också att åtgärda arbetsmiljöproblemen som skapat stressen. Exempelvis kan det handla om att roller och mandat generellt är otydliga i organisationen eller att resurserna inte är anpassade till kraven.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.