Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

10 tecken på en giftig arbetsmiljö

När företagskulturen är rutten beror det ofta på usla chefer som sprider rädsla och får duktiga anställda att söka sig bort från företaget. Här är tio tecknen som avslöjar om din arbetsmiljö är förgiftad eller ej.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Har ni en giftig arbetsmiljö? Colourbox

Att ha maktfullkomliga chefer som uppför sig som diktatorer är otroligt kostsamt för företaget, menar ledarskapsexperten Brigette Hyacinth, som skrivit en bok om framtidens ledarskap. Hon beskriver på Linkedin giftiga arbetsmiljöer som cancer som sprider sig och menar att det hjälper föga att skära av drabbade grenar – går man inte på roten till det onda, kommer hela organisationen så småningom att drabbas av rötan.

Ledare måste visa respekt, integritet, autenticitet, empati och förtroende. Genom att visa de anställda att arbetsgivaren bryr sig och verkligen är mån om att förbättra arbetsmiljön, kan de anställda faktiskt bli företagets viktigaste tillgång, menar hon och uppmanar företagsledningen att hålla ögonen öppna efter symptomen på en sjuk arbetsmiljö.

10 tecken på en sjuk arbetsmiljö

1. Man lever inte som man lär. Företagets värderingar fungerar inte

2. De anställdas förslag förkastas. Folk vågar inte ge ärlig feedback.

3. Detaljstyrning – medarbetarna har liten eller obefintlig möjlighet att självständigt utföra sitt arbete

4. Skuldbeläggande och straff från arbetsgivaren är normen.

5. Hög sjukskrivning, frånvaro och personalomsättning.

6. Övertidsarbete belönas och förväntas.

7. Liten eller ansträngd interaktion mellan anställda och ledning.

8. Skvallerkultur och/eller kotterier på arbetsplatsen

9. Favoriserande och intrigerande kontorskultur.

10. Aggressivitet och översittarbeteende.
 

Läs också: 9 tecken på att du hatar ditt jobb

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.