Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

10 tecken på en giftig arbetsmiljö

När företagskulturen är rutten beror det ofta på usla chefer som sprider rädsla och får duktiga anställda att söka sig bort från företaget. Här är tio tecknen som avslöjar om din arbetsmiljö är förgiftad eller ej.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Har ni en giftig arbetsmiljö? Colourbox

Att ha maktfullkomliga chefer som uppför sig som diktatorer är otroligt kostsamt för företaget, menar ledarskapsexperten Brigette Hyacinth, som skrivit en bok om framtidens ledarskap. Hon beskriver på Linkedin giftiga arbetsmiljöer som cancer som sprider sig och menar att det hjälper föga att skära av drabbade grenar – går man inte på roten till det onda, kommer hela organisationen så småningom att drabbas av rötan.

Ledare måste visa respekt, integritet, autenticitet, empati och förtroende. Genom att visa de anställda att arbetsgivaren bryr sig och verkligen är mån om att förbättra arbetsmiljön, kan de anställda faktiskt bli företagets viktigaste tillgång, menar hon och uppmanar företagsledningen att hålla ögonen öppna efter symptomen på en sjuk arbetsmiljö.

10 tecken på en sjuk arbetsmiljö

1. Man lever inte som man lär. Företagets värderingar fungerar inte

2. De anställdas förslag förkastas. Folk vågar inte ge ärlig feedback.

3. Detaljstyrning – medarbetarna har liten eller obefintlig möjlighet att självständigt utföra sitt arbete

4. Skuldbeläggande och straff från arbetsgivaren är normen.

5. Hög sjukskrivning, frånvaro och personalomsättning.

6. Övertidsarbete belönas och förväntas.

7. Liten eller ansträngd interaktion mellan anställda och ledning.

8. Skvallerkultur och/eller kotterier på arbetsplatsen

9. Favoriserande och intrigerande kontorskultur.

10. Aggressivitet och översittarbeteende.
 

Läs också: 9 tecken på att du hatar ditt jobb

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.