Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Varför blir chefer destruktiva?

Alla usla chefer är inte psykopater från början. En del blir monsterchefer på grund av sin arbetsmiljö. Nu ska forskare luska ut hur man kan förhindra ledare från att hänge sig åt maktfullkomlighet och destruktivt beteende.
Johanna Rovira Publicerad
Illustration: Colourbox

Dåliga chefer kostar pengar och lidande – flera tidigare studier visar att medarbetare blir sjuka om chefen gråter, skriker eller bestraffar sin personal. Men det är heller inte nyttigt om cheferna är alltför passiva, visar forskningen.

Susanne Tafvelin, docent i psykologi vid Umeå universitet har nu fått 3,2 miljoner av AFA Försäkring för att kartlägga hur vanligt destruktivt ledarskap är och ta reda på varför chefer utvecklar dåliga beteenden som gör att personal far illa.

– Som psykolog och praktiker i grunden hoppas jag att kunskapen vi får fram kan ligga till grund för att utveckla åtgärder som organisationer ska kunna använda för att förebygga att de här typerna av ledarbeteenden uppstår, säger Susanne Tafvelin i ett pressmeddelande.

AFA Försäkring delar inte bara ut pengar till studier av onda chefer utan även av elaka virus och bestialiska bakterier. Mätning av hur de virus som orsakar vinterkräksjuka, influensa och luftvägsinfektion, överlever och sprids på arbetsplatser är ett annat forskningsprojekt som fått del av de 20 miljoner som AFA försäkring satsar  på forskning och utveckling för att förbygga ohälsa inom arbetslivet i årets tredje anslagsomgång.

Tre miljoner går till forskning bland annat om vilka kombinationer av antibiotika som ger bäst effekt mot multiresistenta bakterier.

3 600 000 kronor får ett forskningsprojekt som ska klura ut vad chefstäthet, administrativt stöd och tydliga mål spelar för roll för medarbetares arbetsmiljö. Projektet ska också undersöka vad som får personalen vilja att stanna kvar på arbetsplatsen och hur förutsättningarna påverkar de anställdas sjukfrånvaro.

Illustrationer: Colourbox

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.