Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Okej med emoji i jobbmejl?

Tumme upp och en figur som skrattar så att den gråter. Vi är vana vid att använda emojis i sms och mejl till folk vi känner. Men är det okej att använda dem i jobbmejl? Svar: det beror på vem du frågar.
David Österberg Publicerad

Den första emojin såg dagens ljus i slutet av 90-talet. Sedan dess har antalet exploderat och i varje smartphone finns nu hundratals emojis. Den som vill uttrycka sig med glada bajskorvar, brustna hjärtan, klappande händer eller flexande biceps har alla möjligheter att göra det.

Men frågan är om man får använda dem i jobbsammanhang? Här verkar åsikterna gå isär. Förra året lät en grupp forskare 549 försökspersoner från olika länder läsa påhittade jobbmejl. I en del av dem fanns emojis, i andra inte. Personerna skulle sedan bedöma avsändarens ”värme och kompetens”. En emoji i mejlet påverkade inte uppfattningen om avsändarens värme – men gjorde att avsändaren betraktades som mindre kompetent.

I en artikel i Dagens Nyheter från 2016 röt Olle Bälter, docent i människa-datorinteraktion på KTH, ifrån mot användandet av glada gubbar i jobbmejl. Han tyckte att en smiley gav ett oseriöst och slarvigt intryck.

– Känslan blir att mejlet är ett hastverk du rafsat ihop utan större omsorg om hur du uttrycker dig. Smileys är ett sätt att visa känslor som inte går fram när man skriver, jämfört med ett telefonsamtal. En skriven arbetsrelaterad kommunikation ska inte vara oklar, den får inte lämna tolkningsutrymme, sa han.

Men det finns dem som försvarar användandet av emojis i jobbsammanhang. En av dem är copywritern Anna Kleinwichs Magnusson som driver Stockholms skrivbyrå och Knack rekrytering. Hon är övertygad om att emojin är här för att stanna.

– Jag ser dem som ett sätt att bygga relationer, som ett sätt att närma oss varandra. Med en nära relation arbetar vi bättre tillsammans och därför platsar de även i jobbsammanhang.

Anna Kleinwichs Magnusson tycker till och med att det kan vara oförskämt att inte använda smileys.

– Om jag får ett mejl som innehåller emojis och svarar utan emojis och med en formell ton kan det uppfattas som avvisande och arrogant. På samma sätt som man kan bli betraktad som inkompetent bara för att man använder en emoji kan den som inte fattar tonläget uppfattas som stelbent och socialt inkompetent. Bildspråket har tagit plats i skriftspråket och fungerar väldigt bra när man måste svara snabbt. Med en emoji kan jag visa att jag inte är irriterad, trots att jag svarar kortfattat från mobilen eller skickar sms till en kollega.

Men användandet av emojis måste – i likhet med andra former av kommunikation – anpassas efter vem man skriver till och i vilket sammanhang.

– Jag skulle kanske inte använda emojis i ett första affärsmejl. Det är lite framfusigt. Man kan likna det med ett första affärsmöte där man tar i hand och är mer formell. Men när relationen väl har kommit igång, när man har bestämt att man ska jobba tillsammans, kan man absolut använda emojis.

Hur och vilka vi använder är delvis en generationsfråga, tror Anna Kleinwichs Magnusson. För många yngre är de en självklarhet – åtminstone i vissa sammanhang.

– Yngre människor är mer vana vid att använda olika sätt att uttrycka sig på beroende på sammanhang. De använder ett visst språk när de skriver till sina kompisar och ett annat när de mejlar till chefen. Äldre generationer fick lära sig att skriva ordentligt, oavsett om vi skrev ett skolarbete eller till en brevvän.

Gäller olika regler i olika branscher? Kan en handläggare på Försäkringskassan svara med en tumme upp till någon som har mejlat in ett sjukintyg?

– Det är en svår fråga. En del mottagare skulle tycka att det var bra, andra skulle bli upprörda. I kommunikationsbranschen är emojis självklara, men jag gissar att de i vissa branscher kan uppfattas som oseriösa.

Institutet för språk och folkminnen verkar inne på samma spår. På sin webbsida skriver institutet att emojis kan komplettera och nyansera budskap i text, men att de inte självklart platsar i mejl mellan kollegor. Och myndigheter ska helst hålla sig borta från glada bajskorvar, brustna hjärtan, klappande händer och flexande biceps: ”I offentlig text lämpar de sig sällan, då de kan ge ett oseriöst intryck.”

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

7 julfester som spårade ur

Julfesten på jobbet kan var ett härligt sätt att avsluta året ihop med kollegorna. Eller? Vi har listat sju personalfester som spårat ur totalt.
Petra Rendik Publicerad 18 december 2025, kl 06:01
7 julfester som helt spårade ur. Julbord och festlig stämning på arbetsplatsens julfest – men ibland går det överstyr.
När julfesten spårar ur – från chokladstölder till möbelkastning. Här är sju exempel på personalfester som gick helt över styr Foto: Shutterstock.

Polisen ryckte ut – 6 gånger

När drygt 900 anställda på företaget Jysk skulle ha julfest på hotell Billingehus utanför Skövde 2005 fick polisen rycka hela sex gånger under kvällen. Två av fallen rörde misshandel och en lastbilsstöld kopplades senare ihop med festen. Ledningen förnekade att tillställningen var ovanligt stökig. 
Källa: Sveriges Radio Skaraborg.

Julfest blev chokladstöld

Chokladsuget blev kanske övermäktigt för en chef och några medarbetare på ett smålandsföretag när de hade sin årliga julfest, denna gång i Helsingborg. När festen var över bestämde sig gänget för att stjäla korgar med choklad från en butik. Efter en husrannsakan hittade polisen korgarna på flera av hotellrummen där de anställda bodde. Smålänningarna erkände brottet.
Källa: TT och Aftonbladet

Tafsande chef tog sig friheter

I samband med julfest på EON 2016 lottades det ute en dans med en företagets högsta chefer, en kvinna vann priset. Under tryckaren greppade chefen, enligt vittnen, ett rejält tag om hennes rumpa. Publiken ska ha tystnat när detta skedde. Senare skickade chefen ut ett mejl till samtliga anställda där han bad om ursäkt för sitt beteende. 
Källa: Aftonbladet.

Bajs i vasken på damernas

Polisens julfester, ja där händer det grejer. Under en fest i Hälsingland klev en medarbetare upp på scenen och började dra sexistiska skämt om Metoo. En annan fest som också fick en del uppmärksamhet i media är den hos polisen i Stockholm 2016. Det lämnades bajs i vasken på damtoaletten och använda kondomer vid ett skrivbord i ledningskorridoren.
Källa: Aftonbladet

Snodde lustgas – festade vidare

I december 2009 i samband med personalfest tog fem landstingsanställda in sig i ambulanshallen och vidare in i en reservambulans som används vid stora utryckningar. Där tömde de två tuber lustgas och festade vidare  så pass ordentligt att ambulansen enligt arbetsgivaren inte var i brukbart skick. Tilltaget ledde till både avsked och varningar. 
Källa: Östersundsposten
 

Listade gråt, hångel och ligg

På ett callcenter gjorde några chefer en lista där man förutspådde vilka medarbetare som skulle gråta, hångla och ligga med varandra på jobbets julfest 2014 samt prata om Sverigedemokraterna hela kvällen. Listan ska sen ha legat framme på en chefernas bord för allmän beskådan.
Källa: Aftonbladet.
 

Kastade möbler från fartyg

När ett finskt byggföretag skulle julfesta på kryssningsfartyget Baltic Princess spårade det ur rejält. Bastun fick stängas av eftersom någon eller några kissat i bastuaggregatet och möbler för stora belopp kastades ut från balkongen som hörde till sviten som företaget hyrde. VD:n själv ska ha filmat händelsen och sedan lagt på sitt eget TikTok-konto.
Källa: Hufvudstadsbladet