Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Försenat intyg gav avsked

Ett läkarintyg som skickades in för sent blev orsaken till ett avsked. När Unionens ombudsman ringde upp bolagets vd för att förklara misstaget sade vd:n att den enda godtagbara anledningen till tabben var om kvinnan ”hade legat i koma”
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Ett försenat läkarintyg kostade kvinnan jobbet. Nu stämmer Unionen företaget på sammanlagt 180 000 kronor. Colourbox

Kvinnan som jobbade med att sälja kurser till kommuner och landsting hade haft problem med sin hälsa en längre tid. Efter en bukoperation fick hon komplikationer och var tvungen att genomgå en lång rehabilitering vid Smärtmottagningen. Träningen var hård och kvinnan fick kämpa med de mest basala sysslorna, vissa dagar klarade hon inte av att ta sig upp ur sängen.

I slutet av oktober fick hon ett brev från sin arbetsgivare där man berättade att hennes anställning hade upphört för att hon varit frånvarande utan skäl.
Kvinnan blev chockad och kontaktade sin behandlande läkare, som konstaterade att det uppstått ett missförstånd mellan primärvården och Smärtmottagningen och att hennes läkarintyg inte skickats in i tid.

Men även om läkarintyget skickades in redan dagen efter så vägrade företaget att ta tillbaka kvinnan och hänvisade till att det enda godtagbara skälet att inte skicka in intyget i tid hade varit om hon ”hade legat i koma”.

Unionen påkallade förhandling med företaget som kovände och plötsligt ville ta tillbaka kvinnan i tjänst. Hon var dock inte längre intresserad av att jobba kvar och nu stämmer Unionen utbildningsföretaget på sammanlagt 180 000 kronor för olagligt avsked.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.